Profesional membawa makna yang berkaitan dengan (bergiat dalam) bidang
profesion (seperti undang-undang, perubatan dan lain-lain). Golongan
profesional atau ahli profesional berasaskan (memerlukan) kemampuan atau
kemahiran yang khusus untuk melaksanakannya, cekap (teratur) dan memperlihatkan
kemahiran tertentu dan melibatkan pembayaran dilakukan sebagai mata pencarian
dilakukan sebagai mata pencarian dan mendapat bayaran. Orang yang mengamalkan
(kerana pengetahuan, kepakaran dan kemahirnya) sesuatu bidang profesion..
Keprofesionalan pula bermakna kemampuan yang khusus (sebagai profesional)
keupayaan seoprang profesional. Profesionalisme pula sifat-sifat (kemampuan,
kemahiran, cara pelaksanaan sesuatu) sebagaimana yang sewajarnya terdapat pada
atau dilakukan oleh seorang profesional.
Setiap kali untuk mengisi jawatan tinggi (kategori A atau B) iklan akan
dikelurkan dengan menyatakan kelulusan yang dikehendaki berasaskan tugas yang
akan dilakukan. Tujuan iklan adalah untuk mereka yang layak dan berkelulusan
seperti dikehendaki memohon. Kelayakan dipilih berdasarkan kelulusan yang
dicapai disamping watak yang ditunjukan dalam temuduga. Harapan adalah supaya
setiap kelulusan yang diperolehi dan pengetahuan yang dimiliki sesaorang calon
dapat melaksanakan tugas dengan baik. Pengetahuan semakin diperlukan jika
jawatan yang diiklankan adalah jawatan profesional sebagaimana yang telah
diterangkan diatas. Sangat diperlukan sesaorang yang telah dipileh menjawat
sesuatu jawatan untuk melakukan kerja secara profesional dan cekap.
Bidang tugas yang memerlukan pengetahuan khusus sangat diperlukan supaya
sesuatu tugas dapat dilaksanakan dengan baik untuk mematuhi piawai yang
diperlukan. Bidang kerja yang memerlukan keprofesionalan sangat diperlukan
dalam segenap aspek kehidupan. Lihat sahaja penjadualan pergerakan bas dalam
bandar dan luas bandar. Tugas menjadualkan bas kerap kali diletakan kepada
mereka yang berkelulusan “chartered transport”. Ini bermakna jawatan ini telah
disisi kepada mereka yang layak dan berpegetahuan berkenaan penjadualan bas.
Malangnya apabila kita melihat jadual pergerakan bas tidaklah seperti yang kita
harapakan. Kerap kali kita melihat jadual perjalanan bas berhenti-henti sangat
mudah. Jadualnya hanya mengatakan perjalanan bas dari setesen bas setiap 30
minit atau 15 minit. Sememangnya nampak macam mudah difahami tetapi bagaimana
pula jadual perjalanan disetiap perhentian bas. Ini memerlukan jadual
perjalanan yang baik supaya penumpang tidak tertungu-tungu. Walaupu sekarang
kelihatan jadual perjalan bas dalam
bandar agak baik dengan adanya jadual perjalanan disetiap perhentian bas tetapi
ketepatan masih lagi perlu disemak.
Sangat perlu penhadualan jadual bas setiap perjalanan dalam atau luar
bandar dijadualkan dengan baik.Setiap perhentian bas perlu memiliki jadual
perjalana yang lengkap bukan setiap 15 atau 30 mini bas akan sampai. Kalau
begini membuat jadual perjalanan bas tidak perlu mengambil mereka yang
berkelulusan tinggi untuk mengisi jawatan tersebut. Mereka yang tidak
berkelulusan berkenaan penggangkutan juga boleh mengisi jawatan ini. Sudah
sampai masanya jadual perjalanan bas dalam Negeri Melaka dirancang dengan baik.
Negeroi Melaka sudah berstatus negeri maju. Negeri Melaka juga mempunyai
Setesen Bas Melaka Sentral yang bertaraf
dunia. Kemudahan dan rekabentuk amat baik dan telah diurus dengan tenaga
profesional yang baik. Ini telah melengkapkan kemajuan Negeri Melaka. Untuk itu
jadual perjalanan bas perlulah seperti kemudahan setesen bas yang begitu baik. Adanya sistem
jadual perjalanan bas yang baik akan menarik minat rakyat Negeri Melaka untuk
menggunakan perkhidmatan penggangkutan awam. Semuanya telah tersedia, hanya
sesdikit sahaja tugasan yang diperlukan hanya penjadualan bas perlu dilakukan
secara profesional dengan sedikit kajian luaran.
Kita kerap mendengar kebocoran berlaku apabila sesuatu bangunan atau rumah
diserahkan kepada pengguna. Kalau sesuatu bangunan tidak bocor, ini akan
menimbulkan kehairanan, bagaimana bangunan tidak bocor. Pembeli rumah rasa satu
kehairanan jika tidak ada kebocoran kerana bangunan bocor sudah menjadi sesuatu
yang telah diterima masyarakat. Setiap rumah yang baru siap mesti bocor. Agak
melucukan juga jika sesuatu binaan perlu diperbaiki dalam tempuh jangka pendek
setelah disiapakan. Kita dapat melihat keretrakan sana-sini. Kerap kali juga
kerja pembaikan besar terpaksa dilakukan. Fenomena ini tidak boleh diterima.
Ini akan mencacatkan profesion jurutera atau arkitek. Sekarang kerap
diperbualkan kerosakan bangunan disebabkan kerja tidak mengikut spesifikasi
atau bahan yang digunakan “sub standard”. Sebenarnya dalam kerja binaan
bangunan, semua spesifikasi telah lengkap. Jika semua peraturan diikuti dengan
baik dan teratur tidak timbul bangunan bocor sebaik-baik sahaja diserahkan.
Bangunan konkrit direkabentuk untuk dalam tempuh yang sangat panjang.
Konkrit adalah bahan binaan yang sangat kuat, mudah dibentuk dan tidak
memerlukan kerja penyenggaraan dalam tempuh yang panjang. Ini adalah kelebihan
konkrit. Kebocoran hanya akan berlaku jika semasa kerja pembinaan tidak
diseliakan dengan baik. Pada masa sekarang kerja dilapangan (standing
supervision atau on-site supervision) atau penyelian tidak dilakukan dengan
teratur. Kerja penyelian tidak dilakukan lansung dan diserahkan keseluruhanya
kepada “sub contractor”. Oleh itu kerja tidak dijalankan dengan baik tambahan
pula buruh binaan sekarang tidak mementingkan kesempurnaan tetapi mementingkan
tempuh penyiapan dalam tempuh jangka pendek. Keja penyelian dilapangan adalah
tugasan yang sangat penting. Kesempurnaan bangunan akan dapat dicapai jika
kerja penyelian dilapangan dilakukan secara profesional bersesuaian dengan
kepakaran yang dimiliki. Adalah amat malang jika kerja ini tidak dapat sebaik
mungkin. Amat mengecewakan, bangunan yang telah dibina dengan perbelanjaan yang
tinggi dan pembeli rumah telah membelanjakan wang yang banyak untuk memberi
kemudahan kepada keluarga tetapi terpaksa menanggung kos yang besar sebelu
dapat diduduki sepenuhnya.
Kerja-kerja pembinaan rumah telah mempunyai piawaian yang sangat sempurna.
Piawaian dari reka bentuk, pemilihan bahan, kerja pembinaan bangunan, kerja cat
mengecat dan juga kerja pemansangan setiap komponen dalam rumah telah mempunyai
piawaian yang perlu diikuti. Ini hanya dapat dilakukan jika setiap profesional
yang terlibat memahami tugas profesionaql mereka dan melakukan kerja dengan
profesional. Tidak hairan banyak bangunan yang tekah dibina ratusan tahun
tetapi tidak perlu kerja pembiakan. Ini kerana piawaian yang telah dibuat sejak
lama dahulu mampu untuk menghasikan bangunan yang tahan lasak dan tahan lama.
Permodenan sistem pengangkutan dan rangkaian jalan raya di Malaysia yang
hebat telah menjadikan kemalangan bertambah. Hampir setiap hari kita akan
mendengar kemalangan disana sini seperti dilaporkan didalam surat kabar.
Kemalangan yang menyayat hati juga berlaku hampir setiap hari dilaporkan.
Adalah amat mengecewakan.dengan rangkaian jalan raya dan lebuh raya yang sangat
terusun dan sistematik, jumlah kemalnagn jalan raya sangat mendukacitakan.
Susah untuk menyalahkan mana mana pihak. Kemalangan jalan raya telah menjadi
semakin kronik dan luar biasa.. Sesuatu yang luar biasa perlu ditangani secara
luar biasa dan mungkin mendapat tentangan dari berbagai pihak. Penyelesaian
luar biasa memerlukan pengorbanan berbagai pihak. Masaalah kemalangan perlu
ditangani menggunakan teknologi dan peraturan yang ketat. Apa yang kita lihat
sekarang had laju national untuk lebuh raya 110 km/j dan untuk laluan jalan
persekutuan had laju yang ditetapkan 90 km/j . Kita pula dapat melihat had laju
maksimum setiap kenderaan adalah mengikut keupayaan kereta dan jenis kereta.
Kereta berupaya memberi kelajuan 240 km/j. Mengikut cc kereta. Adalah tidak
logik kelajuan maksimum yang dibenarkan di Malaysia adalah 110 km/j dan kereta
atau motor berupayaa memberi kelajuan lebih dari itu. Sudah menjadi tabiat
manusia akan memandu lebih laju dari hadnya kerana kenderaan mereka berupaya
berbuat demikian. Pada masa yang sama berbagai kempen dilakukan untuk
menyelesaikan masaalah kemalangan. Setiap kali kempen keselamatan jalan raya
kita akan mengatakan ”Kelajuan Boleh Membunuh”. Kita hubungkaitkan kemalangan
dengan kelajuan. Ini bermakna kemalangan dapat dikurangkan dengan mengawal had
laju. Apa yang dapat kita fahami, jika kelajuan rendah dan mengikut apa yang
ditetapkan kamalangan dapat dikurangkan. Sebagai jalan penyelesaian secara luar
biasa, adalah dicadangkan had laju kenderaan yang mampu dibuat oleh pemandu
adalah hanya 110 km/j sahaja. Ini bermakna meter yang paling maksimum hanya
setakat 110 km/j untuk setiap kereta, manakalan untuk bas dan lori meter
maksimum hanya 90 km/j sahaja. Untuk kereta yang diimpot, kelajuan maksimum
pada meter juga 110 km/j sahaja. Jika kereta yang tidak mengikut peraturan
Malaysia, kereta tidak dibenarkan untuk di import. Ini bermakna pemandu tidak
mempunyai pilihan lagi. Kelajuan maksimum yang telah dikawal dengan teknologi
telah mampu mengawal kelajuan. Dalam bahasa pasar ”jika pedal minyak ditekan
sampai ke lantai pun kelajuan maksimum hanyalah 110 km/j sahaja”.. Ini adalah
pendekatan teknologi yang luar biasa
untuk menangani masaalah luar biasa. Kemalangan yang melibatkan kelajuan
110 km/j selalunya tidak serius. Kempen kesedaran untuk menguatkuasakan
peraturan perlu dilakukan secara terbuka.
Penyediaan premis perniagaan juga perlu difikirkan. Gerai yang dibina oleh
pihak PBT sekarang ini sangat kecil dengan kemudahan yang amat terbatas. Kita
kerap melihat apabila setiap gerai siap dan digunakan oleh peniagaan
berbagai-bagai lagi tambahan secara mudah dilakukan. Tambahan pula tiada tandas
dan ruang memasak yang disediakan secara sempurna. Ini menjadikan gerai
kelihatan tidak cantik. Gerai peniaga kelihatan amat comot dan tidak menarik.
Pada satu masa dahulu sememangnya gerai-gerai ini kelihatan cantik tetapi
apabila berstatus negara maju, kemudahan gerai dan keluasan gerai tidak sesuai
dan perlu dilihat semula. Alasan mangatakan keluasan tanah tidak cukup mungkin
boleh diterima tetapi pilihan lain boleh dicari seperti membuat gerai dua
tingkat atau menggunakan kemudahan teknologi yang sedia ada. Semua gerai perlu
luas dengan segala kemudahan memasak dan menyaji makanan disediakan Kemudahan
gerai yang disediakan di negara maju perlu dicontohi secara profesional.
No comments:
Post a Comment