Membaca bermakna memerhatikan isi sesuatu tertulis atau tercetak dengan
teliti dan memahamkan makna kandungannya. Membaca juga bermakna mengucapkan apa
yang tertulis atau tercetak pada buku, papan tanda secara lisan dengan kuat.
Membaca bermakna membaca berkali-kali, mempelajari atau menyindir-nyindir.
Membacakan bermakna membaca untuk. Terbaca ialah membaca secara kebetulan,
terjumpa sesuatu berita lalu membacanya. Keterbacaan ialah darjah betapa senang
atau sukarnya memahami sesebuah teks. Bacaan ialah bahan untuk dibaca.
Pembacaan ialah perbuatan usaha atau kegiatan membaca buku, akhbar atau majalah
dan pembaca ialah orang yang membaca.
Fikir adalah ingatan, angan-angan, akal, anggapan, pendapat dan sangka.
Fikir itu pelita hati. Daya fikir bermakna daya atau keupayaan untuk berfikir.
Berfikir bermakna menggunakan akal untuk menyelesaikan sesuatu,
mempertimbangkan dalam ingatan atau mempertimbangkan baik-baik. Berfikiran
adalah berfikir mengenai sesuatu. Memikir adalah berfikir mengenai sesuatu,
mengingati. Memikiri membawa makna memikir. Memikirkan adalah menggunakan untuk
menyelesaikan sesuatu, merenungkan, mempertimbangkan dalam fikiran,
mengenangkan, mengendahkan, mempedulikan, memandang penting. Terfikir bermakna
teringat, termasuk akal, tersangka, hasil fikiran, pendapat, pertimbangan akal,
upaya, muslihat, perhatian, minat dan menaruh fikiran. Sefikiran bermakna
sependapat atau sefaham. Berfikiran mempunyai fikiran. Pemikiran adalah perihal
berfikir (memikir). Pemikir adalah orang yang berfikir atau ahli fikir.
Sudah dilketahui membaca sangat
penting. Semua orang digalakkan membaca kerana melalui membaca banyak
pengetahuan yang diperolehi. Kerajinan membaca ini selalunya dihubungkan dengan
orang yang pandai. Siapa yang rajin membaca akan menjadi pandai. Itulah yang
kerap disebut orang. Setiap tahun akan diadakan kempen membaca samaada hari
membaca atau minggu membaca. Banyaklah aktiviti dianjurkan seperti forum,
seminar dan yang paling penting adalah pameran buku. Sangat penting adanya
buku, barulah ada benda yang ingin dibaca. Adalah sangat menghairankan, setiap
kali keputusan peperiksaan diumumkan, jika ditanya kepada mereka yang mendapat
keputusan cemerlang tidak ramai yang akan berkata mereka berjaya kerana rajin
membaca. Ramai yang apabila diminta mengulas kejayaan mereka akan berkata
kerana mereka mendengar setiap patah perkataan yang dikatakan oleh guru. Banyak
juga yang berkata kerana mereka banyak berbincang sesama mereka dan juga banyak
bertanya pada guru. Mungkin ini dilakukan setelah banyak membaca agaknya. Kalau
tidak membaca, macam mana hendak berbincang.
Membaca sangat penting, ini tidak
dinafikan. Kalau kita lihat definasi belajar iaitu ingin mengetahui sesuatu
yang tidak diketahui dari sesaorang yang mengetahui untuk menjadi tahu. Dalam
kontek pembelajaran disekolah ialah sesaorang murid ingin mengetahui sesuatu
perkara yang tidak diketahui dari guru mereka supaya mereka memahami sesuatu
yang baru. Ini bermakna membaca itu tidak semestinya belajar kalau tidak
diketahui sesuatu perkara yang ingin diketahui. Membaca jenis ini adalah
mengulang kaji dan bukan belajar. Kalau dilihat dari kemahiran belajar secara
ringkas ada 4 kemahiran belajar iaitu mendengar, menyiasat, berfikir dan
bercakap untuk menyampaikan dan berkomunikasi. Sekali lagi kesemua 4 kemahiran
ini tidak menyatakan membaca tetapi semuanya akan diketahui dari membaca. Itu
sebabnya membaca sangat penting dan perlu dijadikan sebahagian dari aktiviti gaya hidup sehat dalam kehidupan
seharian.
Kelemahan anak-anak sekarang
banyak yang tidak mahir bercakap Inggeris. Ini kerana mereka tidak membaca
akhbar berbahasa Inggeris. Untuk mempelajari Bahasa Inggeris perlu membaca
bahan bacaan dalam Bahasa Inggeris. Apa yang paling mudah adalah membaca surat
khabar Inggeris. Macam mana nak pandai berbahasa Inggeris hanya belajar grammar
atau nahu sahaja. Kalau baca bahan bacaan Inggeris dan kalau tidak faham
perlulah dirujuk kamus. Kamus sangat penting dalam mempelajari Bahasa Inggeris.
Kalau betul-betul membaca surat khabar Inggeris dan melihat kamus setiap
perkataan yang tidak diketahui hanya perlu mengambil masa 6 bulan sahaja untuk
membolehkan setiap dari kita mahir berbahasa Inggeris.
Banyak orang yang akan melenting
apabila dikatakan membaca tidak penting. Kepentingan pembacaan sudah sangat
serasi dengan kehidupan. Guru-guru juga akan melenting jika ada pihak yang
mengatakan membaca tidak penting. Apa yang penting sekarang adalah mendengar.
Sudah tentu ini tidak akan meyakinkan setiap mereka yang sangat rajin membaca.
Mungkin membaca penting kerana dahulu tidak ada alat pandang dengar atau
peralatan multi-media yang canggih seperti sekarang. Dahalu ada buku sahaja
jadi membacalah yang penting. Pada masa dahulu kemungkinan tidak ada pilihan
selain membaca. Kemajuan sekarang telah membolehkan pengetahuan didapati
melalui pendengaran sahaja. Alat bantu mengajar sekarang tidak perlu membaca
untuk memahami. Cukup dengan mendengar sudah boleh memahami. Walaupun sehebat
mana kebolehan mendengar tetapi membaca adalah satu keperluan.
Sebenarnya bukan membaca tidak
penting tetapi banyak yang lain perlu dilakukan untuk memahami sesuatu iaitu
berfikir. Banyak orang yang rajin membaca atau terlalu rajin membaca dan
fanatik dengan apa yang telah dibaca tanpa memikirkan apa yang dibaca. Adalah
perlu diketahui, setiap bahan bacaan yang dibaca ada yang menulisnya. Penulis
pula mendapat ilham untuk menulis mungkin dari pemikiranya, pendapatnya, apa
yang difikirkan, apa yang dialami, kajian atau penyelidikan. Sebenarnya
penulisan ini dari pemikiran saorang atau berkumpulan. Apa yang ditulis adalah
benar kepada pendapatnya dan mungkin juga tiada kebenarannya pada masa-masa
tertentu. Itu sebabnya setiap pembaca jangan terlalu fanatik dengan apa yang
dibaca. Apa yang sangat penting apabila menjadi pembaca yang banyak perlu juga
banyak berfikir apa yang telah dibaca. Sebenarnya banyak berfikir adalah satu
yang sangat penting dalam kehidupan.
Apa yang diharapkan dari membaca
adalah hasil pembacaan yang dapat melakukan sesuatu kepada kehidupan atau
masyarakat. Kalau pembacaan yang baik akan dapat menambah pendapatan atau akan
mengubah karektor sesaorang. Hasil pembacaan akan menjadikan sesaorang
bermaklumat dan boleh membantu orang lain untuk memberi maklumat. Dari membaca
akan menjadi sesaorang tidak mengetahui sesuatu kepada mampu mengetahui. Kalau
sesaorang yang rajin memasak dan rajin pula membaca buku masakan dan rajin pula
mencuba apa yang dibaca, sudah tentu kepakaran memasak akan bertambah.
Kemahiran ini akan menjadi masakan lebih sedap. Itulah hasil pembacaan. Jika
bacaan yang banyak tetapi masakan tidak pernah berubah. Penat sahaja membaca
tetapi tidak dapat mempraktikan apa yang telah mereka baca. Dalam hal masakan
membaca sahaja tidak mencukupi perlu diikuti dengan mencubanya terlebih dahulu.
Berfikir setelah membaca adalah
satu keperluan. Pemahaman sahaja tidak mencukupi jika tidak difikirkan.
Kadang-kadang apa yang dibaca tidaklah logik sangat. Banyak orang yang merujuk
sesuatu buku dengan hanya kerana maklumat itu telah ditulis terdahulu. Ini juga
satu kesalahan. Rujukan hanya boleh dibuat jika apa yang ditulis adalah melalui
kajian atau penyelidikan. Tanpa kajian tidak dapat diuji sesuatu pemikiran.
Kalau pemikiran sahaja tidak semestinya betul jika tidak diuji. Mungkin
pemikiran betul tetapi tidak sesuai untuk sesuatu tempat atau keadaan.
Berfikir adalah satu kemahiran
penting yang perlu diajar kepada anak-anak kecil. Kajian yang mendalam perlu
dilakukan berkenaan kemahiran berfikir dan juga kebolehan berfikir. Sebenarnya
orang yang berjaya yang dipanggil kreatif dan inovatif adalah mereka yang
berfikir. Mereka ini berjaya dalam karier juga adalah mereka yang rajin
berfikir. Sesuatu produk dapat dicipta jika berfikir bukan melalui pembacaan
sahaja. Produk baru yang dicipta tanpa penyelidikan adalah dari pemikiran.
Mereka ini melihat produk yang sedia ada dan meneliti kelemahan produk dan cuba
memperbaikinya dengan cara berfikir. Ada orang yang tidak mahu berfikir
langsung, apa sahaja yang diberikan. Mereka menerima sahaja tanpa apa-apa yang
perlu diperbaiki. Jika ada masaalah terhadap sesuatu produk mereka hadapi
sahaja kerana mereka ini jenis manusia yang tidak boleh berfikr. Tidaklah
mereka ini tidak pandai, banyak orang yang pandai beginilah. Mereka tidak mahu
berfikir. Kapandaian yang mereka miliki adalah dari peperiksaan sahaja dan juga
kerajinan membaca, menghafal dan kemahiran menjawap apa yang ditanya. Kalaulah
soalan dibelitkan sedikit atau ditokok tambah, mungkin keputusan yang didapai
akan berlain.
Pernah dikatakan kepandaian
sahaja tidak cukup tetapi yang penting adalah kebijaksanaan. Sesaorang yang
pandai tidak semestinya bijaksana. Sesaorang yang bijaksana tidak semestinya
pandai. Mungkin mereka yang bijaksana ini adalah mereka yang sentiasa
menggunakan otak untuk berfikir. Apa yang membezakan mereka yang pandai dan
bijaksana adalah kebolehan berfikir atau keinginan untuk berfikir.
Pada masa hadapan kemungkinan
satu sijil boleh diberikan kepada mereka yang bijak berfikir seperti yang
dikeluarkan kepada orang yang pandai. Bagaimana untuk menilai tahap berfikir
ini adalah satu yang perlu dicari. Subjek berfikir juga perlu diperkenalkan
seawal sekolah peringkatr rendah lagi. Kita tidak mahu masyarakat kita seperti
robot, semua yang dijalankan adalah apa yang telah diprogramkan. Korikulum
pengajaran untuk menjadi bijak juga perlu digariskan. Alat bantuan mengajar
bagaimana untuk menjadi bijak juga perlu dicipta.
Sebagai sebuah negari maju,
negeri Melaka memerlukan mereka yang pandai berfikir tidak cukup dengan rajin
membaca sahaja. Ini kerana pada masa hadapan semua kehidupan memerlukan
pendekatan teknologi dan penggunaan produk baru. Untuk menjadi negara pencipta
dan pengeluar teknologi memerlukan rakyat yang rajin berfikir. Biarlah
pemikiran yang gila-gila asalkan tidak gila. Pemikiran gila-gila adalah ciptaan
baru yang perlu dipertimbangkan. Orang yang berjaya sekarang adalah mereka yang
berfikiran gila-gila. Pernah juga kreatif itu dihubungkan dengan perkataan
gila-gila. Inovatif juga dihubungkan dengan gila-gila juga. Gila-gila, kreatif,
inovatif akan dapat dicapai melalui berfikir. Apa salah pendapat ini dicuba,
bermula dari sekarang setiap dari kita kurangkan sedikit membaca tetapi banyak
berfikir. Apa sahaja yang dilihat, dimakan dialami dirasai atau apa sahaja yang
diberi kepada kita, kita berfikir bagaimana untuk memberi penambahbaikan. Macam
orang beli durian tidak pernah bertukar selain goncang dan cium atau lihat
tangkai atau duri. Kalau mereka yang boleh berfikir sudah tentu kaedah membeli
durian sekarang menggunakan alat pengimbas durian.
Betul kata tuan.
ReplyDeleteDi thailand, sudah ada pengimbas durian.
Imbas dan tahu tahap kematangan -> Prof Monai Kraikrish.
Di Malaysia, tunggu buah luruh, kejar bawah pokok, longgok tepi jalan atau atas lori.