Pantang atau pantangan adalah sesuatu
yang dilarang melakukanya (menurut adat atau kepercayaan) atau larangan.
Pantangan ialah makanan (minuman) yang ditegah (terlarang) untuk sesuatu
penyakit. Keadaan tidak boleh melakukan atau memakan sesuatu berkenaan
perempuan sewaktu 44 hari selepas bersalin atau dalam hari. Kepantangan
bermakna sesuatu yang tidak disukai (dibenci atau dikutuk). Berpantang bermakna
mempunyai pantang (tidak boleh makan sesuatu, tidak mahu atau tidak suka, tidak
dapat atau tidak boleh). Memantang adalah sengaja tidak mahu memakan sesuatu.
Memantangkan pula menjadikan pantang, melarang memakan (melakukan) sesuatu.
Pantangan bermakna pantang, larangan, makanan (minuman) yang terlarang.
Kepantangan membawa makna pantang yang tidak disukai dan berpantangan adalah
berkenaan pantang.
Larang atau melarang bermakna
menahan daripada melakukan sesuatu, tidak membenarkan (mengizinkan), menegah.
Melarangkan menjadikan terlarang. Terlarang membawa makna tidak boleh
dikerjakan, tidak dibenarkan atau tertegah. Larangan adalah sesuatu yang
dilarang atau terlarang, perintah melarang sesuatu perbuatan atau tegahan.
Berlarangan bermakna mempunyai larangan, ada laranganya atau terlarang.
Pelarangan pula sesuatu yang dilarang atau larangan
Hidup pula bermakna terus
bernyawa atau bernafas berkenaan manusia dan binatang, tumbuh dan membesar
berkenaan tumbuh-tumbuhan, tidak mati. Hidup juga membawa makna duduk atau
tinggal di atau berkediaman.Kehidupan adalah perihal hidup dan penghidupan adalah
cara mengurusakan atau menyelenggara hidup dan pencarian.
Kehidupan manusia selain untuk
melakukan sesuatu untuk mati, kehidupan juga memerlukan sesuatu yang penting
untuk keselesaan. Apa yang setiap orang lakukan sudah tentu untuk mencapai
sesuatu dalam kehidupan. Sudah tentu hidup perlukan keselesaan dan ketenangan.
Tiada ada gunanya mempunyai duit yang banyak, harta yang melimpah ruah tetapi
hidup tidak ada ketenangan. Tidak guna juga kalau berjaya dalam karier yang
sudah tentu mewah dalam kehidupan tetapi hidup berumah tangga tidak ada
kerukunan.
Anak-anak kecil kerap
dinasihatkan oleh ibu bapa supaya belajar bersungguh-sungguh supaya hidup
apabila dewasa menjadi senang. Sudah tentu kesenangan akan dihubungkan dengan
kemewahan kebendaan dan juga ketenangan jiwa. Anak-anak juga apabila ditanya
sudah tentu ingin pekerjaan yang memberikan pendapatan yang lumayan seperti
yang diceritakan di tv atau dari kawan-kawan sekeliling atau dari pemerhatian
sendiri. Kemewahan adalah sesauatu yang dicita-citakan dan sudah tentu akan
memberi motivasi luaran atau dalaman. Ini juga adalah cita-cita pemimpin untuk
membolehkan rakyat hidup senang dan mewah.
Kerajaan sangat bercita-cita
supaya rakyat hidup senang dan negara dalam keadaan aman. Sejak dari mencapai
kemerdekaan 54 tahun dahulu berbagai perancangan ekonomi telah kerajaan
lakukan. Sistem ekonomi negara kita bermula di zaman pra-penjajahan yang secara
umumnya boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu ekonomi maritim dan ekonomi
tani. Ekonomi maritim adalah ekonomi yang tertumpu di kota-kota besar seperti
negeri Melaka. Kegiatan perdagangan antara penduduk tempatan dengan pedagang
dari negeri China, India dan Timur Tengah berlaku dengan meluas. Negeri Melaka
pada ketika itu menjadi pusat perdagangan yang penting. Penduduk tempatan yang
terlibat dalam kegiatan perdagangan pada zaman pra-penjajahan ini kebanyakanya
terdiri daripada golongan bangsawan, sedangkan penglibatan rakyat umum adalah
kurang.
Ekonomi tani lebih dihubungkan
dengan rakyat umum yang tinggal di kawasan luar bandar (pendalaman). Kegiatan
utama adalah pertanian, perikanan dan perhutanan. Pengeluaran dalam ekonomi
tani pada awalnya adalah untuk tujuan sara diri. Sistem pasaran tidak begitu
kompleks. Berlaku banyak pertukaran barangan antara anggota komuniti dalam
sistem 'barter'. Dalam ekonomi tani, tanah menjadi faktor pengeluaran utama.
Tanah dapat dibuka dengan agak mudah bergantung kepada keperluan dan tenaga
yang ada. Organisasi tenaga kerja dalam masyarakat tani berlandaskan keluarga
dan komuniti setempat. Tenaga kerja komunal dizahirkan dalam institusi-institusi
berderau, seraya dan gotong royong. Pada umumnya struktur masyarakat tani
banyak memperlihatkan ciri-ciri sama. Perbezaan kelas tidak ketara.
Ekonomi Malaysia semasa
penjajahan dimana selepas kedatangan penjajah telah mematikan ekonomi maritm
dikalangan penduduk tempatan. Penjajah Portugis, Belanda dan Inggeris mengambil
alih kegiatan ekonomi tersebut dari tangan golongan bangsawan berkenaan. Penjajah
memperkenalkan ekonomi tunai dimana pengeluaran adalah untuk tujuan pasaran dan
bukan untuk sara diri seperti dulu. Apabila pengeluaran mempunyai dua motif
iaitu untuk pasaran dan untuk sara diri, makan sistem ekonomi yang diamalkan
disebut sebagai sistem dwi-ekonomi. Pada masa penjajahan, Inggeris
memperkenalkan tanaman tunai khususnya getah. Penanaman getah dilakukan secara
besar-besaran dalam sistem estet. Kekurangan tenaga buruh dalam sistem estet
ini diatasi dengan membawa masuk pekerja asing secara besar-besaran dari India.
Kegiatan perlombongan juga diusahakan secara besar-besaran oleh Inggereis
dengan menggalakan kedatangan ramai pekerja asing khususnya dari negeri China.
Pengenalan ekonomi tunai ini, penduduk di kawasan pendalaman atau di luar
bandar sekaligus terserap ke dalam sistem ekonomi kapitalis melalui hubungan
pasaran. Sistem ekonomi kapitalis ini beroperasi di peringkat antarabangsa dan
peringkat nasional dan daerah. Dalam sistem ekonomi kapitalis faktor
pengeluaran utama adalah modal dan penguasaan ke atas modal termasuk penguasaan
keatas barangan modal atau 'capital goods' menjadi motif utama bagi semua
pihak. Dengan terserapnya penduduk ke dalam sistem ekonomi kapitalis, maka
struktur masyarakat mengalami perubahan besar. Perbezaan kedudukan ekonomi
antara penduduk menjadi begitu ketara. Mereka yang menguasai modal berada pada
hiraki yang tinggi dalam sistem susunlapis masyarakat.
Melalui sistem yang ada selepas
sahaja merdeka malahan sebelum merdeka pada tahun 1950 kerajaan telah mula
merangka untuk memperbaiki ekonomi yang
terjejas akibat Perang Dunia Kedua. Dua rancangan pembangunan yang awal telah
digubal oleh Inggeris Draf Rancangan Membangunan (1950-55) dan Rancangan Lima
Tahun Malaya Pertama (1956-60). Rancangan Lima Tahun Malaya Kedua (1961-65)
telah digubal oleh pemerintah Malaya sendiri dengan tumpuan memajukan infrastuktur
ekonomi. Rancangan Lima Tahun Malaya Pertama telah menubuhkan RIDA (1966
ditukar kepada MARA), LKTP ditubuhkan pada tahun 1956 dan pada tahun 1971
ditukar kepada FELDA.
Kerajaan meneruskan lagi usaha
pembangunan, Rancangan Malaysia Pertama dari tahun 1966 hingga 1970 telah
memberi tumpuan kepada perindustrian gantian-import dan juga menubuhkan FELDA,
FELCRA, MARDI dan MIDA. Rancangan Malaysia Kedua 1971-1975 telah
menitikberatkan usaha untuk menyelesaikan perbezaan ekonomi antara sektor dan
kaum agar kestabilan ekonomi dan politik dapat dicapai. Ketika ini terdapat
peralihan dari industri gantian-import kepada industri berorientasikan eksport.
Pada masa itu telah dilancarkan DEB, KEJORA, DARA, PERNAS, UDA, RISDA dan LPP.
Rancangan Malaysia Ketiga (1976-1980) pula melanjutkan dasar industri yang
dirangka pada Rancangan Malaysia Kedua. Pada masa ini DEB masih berjalan dan
KESEDAR dan KETENGAH telah ditubuhkan. Rancangan Malaysia Keempat, Kelima dan
keenam (1981-1985, 1986-1990 dan 1991-1995) kerajaan telah memberi tumpuan
rancangan pembangunan yang menitikberatkan industri berasaskan teknologi yang
lebih maju dan dasar pengswastaan. Pada tahun 1979 PNB ditubuhkan untuk uruskan
palaburan Skim Amanah Sahan Nasional (yang diperkenalkan pada tahun 1981).
Rancangan Malaysia Ketujuh dan Kelapan (1996-2000 dan 2001-2005) telah memberi
perhatian kepada industri berasaskan K-Ekonomi dan Rancangan Malaysia
kesembilan dari tahun 2006 hingga 2010 telah menekankan pembangunan ekonomi,
sosial, modal insan dan projek-projek pertanian diberi keutamaan.
Meskipun pembangunan ekonomi
sudah berubah kepada perindustrian pada tahuan 1960an dan 1970an, tetapi
tumpuan kepada sektor pertanian masih diutamakan. Sesuai dengan dasar
pembangunan pertanian, beberapa badan yang bertanggung jawab untuk memajukan
sektor pertanian dan menGhapuskan kemiskinan luar bandar telah diwujudkan
seperti FELDA, FELCRA dan MARA. Pada tahun 1980an dan 1990an, sektor
perindustrian lebih diberi perhatian dan beberapa dasar telah digubal seperti
Dasar Pandang Ke Timur dan Dasar Pengswastaan. Sesuai dengan perkembangan
ekonomi dunia masa kini, beberapa strategi telah disusun untuk meningkatkan
pembangunan ekonomi yang berasaskan ICT dan K-Ekonomi.
Dasar Pertanian Negara telah
mewujudkan beberapa agensi pembangunan untuk memberi kemudahan kepada petani
antaranya MARDI, Jabatan Pertanian untuk mengeluarkan benih dan penentuan jenis
tanah dan pembangunan teknologi baru. Lembaga Pertubuhan Peladang untuk
mengadakan kemudahan perolehi bahan-bahan baja, racun, jentera, kenderaan dan
mesin memproses., FAMA iaitu Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan untuk
mengelolakan pemasaran hasil-hasi yang dikeluarkan. Bank Pertanian ditubuhkan
untuk mengelolakan kemudahan kredit untuk rancangan projek pertanian dan Jabatan
Perikanan dan Haiwan untuk memberi nasihat dan tunjuk ajar dan perikanan.
Dasar Industri Berat Negara
adalah untuk mengurangkan pergantungan Malaysia kepada negara luar dari segi
bekalan alat jentera bagi memenuhi keperluan tempatan. Secara tidak langsung
dapat mewujudkan industri sokongan seperti IKS dalam proses perindustrian.
Meningkatkan peranan swasta dalam pembangunan negara. Organisi khusus
ditubuhkan untuk memikul tanggug jawab ini ialah Perbadanan Industri Berat
Malaysia Berhad (HICOM) pada tahun 1980. Antara projek penting HICOM ialah
PROTON, Kedah Cement Sdn, Bhd dan Perak-Hanjung Cemen yang mengeluarkan dan
membekal simen dan PERWAJA.
Dasar Pengswastaan yang
dilancarkan pada tahun 1983 ialah untuk mengurangkan beban kewangan dan
membantu pencapaian DEB. Golongan bumiputera lebih berpeluang untuk terlibat
dalam sektor perindustrian. Lima alasan dasar ini diperkenalkan ialah untuk
mengurangkan beban kewangan dan pentadbiran kerajaan, meningkatkan persaingan,
perbaiki kecekapan dan menambah produktiviti, merangsangkan pelaburan dan
keusahawanan persendirian, mengurangkan bilangan dan saiz sektor awam dan
membantu mencapai mathalamat DEB. Negara terus membangunan tanpa pantang larang
walaupun banyak yang mengatakan tidak baik untuk negara, Industri Automobil
Nasional melalui Dasar Perindusrian Berat, selaras dengan Dasar Pandang ke
Timor dan Penubuhan HICOM dengan Usahasama dengan Syarikat Mitsubishi Jepun dan
pemindahan teknologi dan kepakaran. Ini tidak dapat dilakukan jika kita asyik
berpantang larang tidak kena itu dan ini akhirnya ingin menjadi negera
kebajikan sahaja.
No comments:
Post a Comment