Merdeka bermakna bebas, iaitu dalam konsep bernegara adalah bebas dari
penjajahan, kurungan atau naungan. Merdeka juga membawa makna lepas daripada
tebusan atau tuntutan, berdiri sendiri, tidak bergantung kepada yang lain.
Bebas sama sekali boleh melakukan sesuatu sekehendak hati dan tidak terikat
pada mana-mana pihak. Kemerdekaan perihal merdeka (bebas) dan kebebasan dan
pemerdeka adalah orang yang membebaskan daripada penjajajahan atau membebaskan
dari kurungan. Setiap 31 Ogos sepanjang 54 tahun selepas tahun 1957, sudah
tentu tarikh ini diraikan dengan meriah. Ini adalah kerana tarikh ini
negara kita bebas membuat apa
yang kita suka untuk rakyat negara ini. Tugas menyumbang kepada rakyat adalah
janji pemimpin kita semasa inginkan kemerdekaan. Itu sebabnya pemimpin kita
berkerja kuat untuk negara tidak mengira siang atau malam dan tidak kira hari
raya atau tidak. Tidak ada satu hari pun pemimpin negara ini melupakan untuk
menyumbang kepada negara supaya rakyat dapat hidup senang dan negara ini terus
maju.
Dasar kerajaan untuk kesenangan
rakyat sejak merdeka telah dirancang dengan baik dari sebuah negara
berorientasikan pertanian kaedah lama telah berubah negara pertanian moden.
Negara telah berubah kepada negara perindustrian ringan, sederhana dan negara perindustrian
berat atau berteknologi tinggi. Negara juga telah berubah dari negara pengguna
teknologi kepada negara pengeluar teknologi. Negara telah berubah dari negara
pengguna produk kepada negara pengeluar produk. Inilah dasar kerajaan yang
sangat baik dan sekarang menunggu untuk menjadi negara maju pula. Semua telah
diatur dan negara telah berada dilandasan yang betul. Pengisian sahaja perlu
betul dengan kerjasama profesional negara ini. Tanpa pengisian yang betul sudah
tentu apa yang dirancang tidak menjadi.
Walaupun pemimpin negara berkerja
kuat tetapi banyak lagi mereka yang dikatakan berpelajaran tetapi masih lagi
bertindak tanduk yang tidak menyumbang kepada kemajuan negara. Banyak yang
telah berjaya dalam profesion atau kerjaya masih lagi hanya memikirkan diri
sendiri dan tidak mahu berubah. Mereka ini masih lagi selesa dengan keadaan
sekarang atau kaedah kerja yang telah diamalkan sejak 30 tahun yang lalu. Apa
yang lebih membimbangkan mereka ini adalah mereka yang berpelajaran tinggi,
mendapat pendidikan diluar negara dan mempunyai pendapatan yang sangat lumayan.
Mereka ini kerap kali akan menolak perkembangan teknologi dan kreativiti dengan berbagai alasan
terutama alasan kewangan dan tidak berusaha untuk mendapatkanya. Kebanyakan
mereka yang telah mendapat kedudukan yang baik atau telah memegang jawatan
ketua jabatan tetapi hanya menunggu
arahan sahaja dan tidak mahu juga menurunkan kuasa yang ada kepada pegawai
bawahan atau memikirkan sesuatu yang berfaedah. Masih lagi mengamalkna kaedah
kerja yang pelahan dan menunggu kelulusan itu dan ini sehingga kerja menjadi
tidak 'update' lagi.
Banyak lagi ketua jabatan yang
amat hanya sangat menitik beratkan
kedatangan waktu ber kerja dan sangat mementingkan menandatangani buku
kedatangan atau mengetik kad perakam waktu kerja sahaja atau memastikan pegawai
bawahan tidak membaca surat khabar di waktu pejabat Kepada mereka datang kerja
pada waktunya sangat penting. Sememangnya tidak dapat dinafikan datang kerja
pada waktunya sangat penting tetapi ini boleh dianjakan jika pekerja boleh
melakukan kerja tambahan pada waktu petang. Apa yang penting adalah dasar
saling percaya mempercayai dan kerja siap dalam tempoh yang disiapkan atau
lebih awal.
Banyak ketua jabatan juga tidak
menghargai kreativiti pekerja pegawai bawahan. Mereka selalu memuji sumbangan
pegawai atasan sahaja tetapi menidakkan sumbangan pegawai bawahan atau bukan
pegawai. Semua kreativiti pegawai tidak digunakan dan tidak dihargai langsung.
Ini menjadikan pegawai sangat tidak bermotivasi semasa berkerja. Bukan semua
sumbangan kerja atau penambahbaikan datang dari orang atasan sahaja tetapi
datang dari orang bawahan juga sangat penting. Banyak syarikat besar yang
berjaya akan mengambil kira pandangan orang bawahan malangnya dalam jabatan
tertentu yang biasa kita berurusan tidak langsung menimbangkan pendapat orang
bawahan. Inilah sikap yang hanya mementingkan pendapat orang atasan dan untuk
menjaga kepentingan diri sendiri sahaja. Mungkin mereka takut tidak dinaikan
pangkat atau tidak deberi penghargaan berupa pingat atau darjah kebesaran.
Harus diingati walaupun pada
waktu yang sama, kita adalah pentadbir dan pada masa yang sama kita atau adik
beradik kita juga adalah pengguna atau pelanggan. Dapat dilihat ada jabatan
tertentu yang berurusan dengan orang ramai masih lagi tidak mengubah
borang-borang tertentu sejak puluhan tahun lagi. Jarang diteliti kandungan
borang yang perlu diisi oleh pengguna. Maklumat yang perlu diisi juga tidak
pernah berubah dan kerap kali ditanya berulang-ulang kali. Sepatutnya setiap
borang maklumat menjadi bertambah mudah. Maklumat secara on-line perlu diberi
keutamaan. Adalah dinasihatkan jabatan tertentu supaya sentiasa melihat borang
yang digunakan dan merubah yang mana perlu sesuai dengan peredaran zaman.
Borang perlu ringkas sahaja dan tidak mengambil masa yang lama untuk diisi.
Jangan pula setiap kali datang perlu diisi borang lagi. Maklumat sekali diisi
perlu boleh dicapai dengan mudah dari komputer yang terletak diatas meja. Kalau
dahulu semuanya perlu dicari fail dahulu, sepatutnya sekarang fail bukan lagi
satu masaalah. Ada lagi jabatan tertentu yang masih lagi menggunakan fail dan
mencari fail juga satu masaalah yang tidak berkesudahan.
Sekarang ini rakyat sudah menjadi
semakin pandai, mereka tidak mahu lagi berurusan dengan pegawai bawahan yang
tidak berkuasa atau tidak diperturunkan kuasa. Adalah sangat leceh berurusan
yang mereka tidak diberi kuasa untuk meluluskan sesuatu atau mengambil tindakan
sesuatu masaalah yang diutarakan. Banyak pegawai bawahan ditemui hanya akan
menyampaikan maklumat kepada pegawai atasan. Sebab itu rakyat malas hendak
berjumpa pegawai bawahan. Mereka ingin berjumpa ketua jabatan kerana tindakan
sangat pantas dan berkesan. Malangnya untuk berjumpa ketua jabatan bukanlah
mudah. Untuk itu pegawai atasan atau ketua jabatan perlu memperuntukan masa
untuk rakyat. Ketua jabatan telah diberi berbagai kemudahan termasuk pemandu,
kereta dan minyak kereta. Sudah tentu semua ini disediakan untuk membolehkan
setiap ketua jabatan bergerak dan perlu banyak masa meluangkan masa untuk
berjumpa rakyat atau pelanggan dan jangan lupa turun sendiri melihat setiap
masaalah dan kehendak rakyat. Rakyat zaman moden ini memerlukan perkhidmatan
yang terbaik. Kalau ada ketua jabatan yang tidak sanggup berkerja lebih masa
untuk melihat masaalah rakyat adalah lebih baik tidak menjadi ketua jabatan dan
berikan sahaja jawatan ini kepada orang lain.
Kerajaan amat perihatin dengan
keadaan kerja. Setiap tahun jutaan ringgit disediakan untuk memberi nilai
tambah kepada suasana dan peralatan pekerjaan. Sekarang ini kemudahan IT sangat
baik. Setiap seorang kakitangan telah disediakan kemudahan komputer dan sudah
tentu maklumat dihujung jari. Adalah sangat tidak munasabah setiap maklumat
yang dicari tidak boleh didapati dengan mudah. Ini mungkin kerana pemikiran
tidak mahu berubah atau tidak boleh berubah dengan keselesaan yang ada. Alasan
yang diberi adalah semua kerja telah dapat ditangani dengan baik sejak puluhan
tahun dahulu mengapa pula keadaan yang baik ini ingin diubah kerana telah
berjaya dilakukan sekian lama. Sikap begini perlu berubah kalau sistem dahulu
telah baik. Rakyat memerlukan sistem yang lebih baik atau terbaik seperti
dikatakan oleh anak-anak muda sekarang. Baik sudah tidak mencukupi lagi, mesti
terbaik.
Kerjasama setiap jabatan adalah
bergantung kepada kerjasama antara ketua
jabatan. Kepada mereka yang berkhidmat dalam sebuah negeri tidak kira agensi
negeri atau persekutuan perlu menyumbang untuk negeri tersebut. Bukan tidak
mahu menyumbang disebabkan mereka dari agensi persekutuan. Tugas utama agensi
persekutuan ditubuhkan di negeri tertentu adalah untuk sesuatu agensi memberi
perkhidmatan kepada sesuatu negeri. Mereka ini perlu tunduk kepada arahan dari
negeri bukan hanya memandang arahan dari Putrajaya sahaja. Banyak agensi
persekutuan yang diletakan dinegeri kerap menabik dada yang mereka hanya
menunggu arahan dari persekutuan. Mereka juga tidak mahu berbelanja untuk
sesuatu yang diarahkan dari negeri. Sikap ketua jabatan agensi persekutuan yang
berada dinegeri perlu sentiasa peka kepada kehendak kerajaan negeri. Kehadiran
jabatan persekutuan dinegeri untuk membantu kerjaan negeri bukan mengwujukan
sikap berkelompok yang tidak mahu berkerjasama dengan kerajaan negeri. Kepada
agensi kerajaan yang bersikap begini perlu melihat kenapa mereka perlu berada
di sesebuah negeri.
Institusi pengajian tinggi (IPT)
yang diwujudkan oleh kerajaan dinegeri-negeri tertentu perlu menyedari kenapa
mereka diletakan disesuatu kawasan. Sudah tentu input kerajaan negerilah
sesuatu institusi pengajian dapat ditempatkan dinegeri-negeri tertentu. Banyak
IPT beroperasi tanpa memikirkan kehendak atau hala tuju sesuatu negeri. Setiap
kursus yang ditawarkan juga tanpa merujuk kepada sesuatu negeri. Mereka hanya
mengambil pendapat keputusan senet yang juga terdiri dari kelompok mereka juga.
Keputusan universiti tidak dirujuk kepada kerajaan negeri. Sememangnya segala
keputusan perlu mendapat pengesahan dari Putrajaya tetapi sebelum itu patutlah
setiap yang ingin dilakukan mendapat restu dari kerjaaan negeri.
Penawaran kursus adalah sesuatu
yang kerajaan negeri mempunyai kepentingan. Adalah sangat baik jika kursus yang
dicadangkan untuk ditawarkan mendapat persetujuan kerajaan negeri terlebih
dahulu. Sudah tentu sesuatu negeri mempunyai perancangan tertentu dari segi
perindustrian, pelancongan atau sektor perkhidmatan. Adalah sangat baik jika
sesuatu IPT mempunyai pengkhususan negeri- negeri tertentu mereka terletak.
Paling tidak ini menjadi kebanggaan sesuatu negeri. Kerajaan negeri tertentu
juga boleh membuat publisiti jika ada lawatan dari pihak tertentu dari luar
negara. Kerajaan negeri boleh memberi sedikit peruntukan dari segi kewangan,
peralatan atau kemudahan untuk membolehkan input kerajaan negeri diberikan.
Pertimbangan ini jarang diberikan oleh sesuatu IPT di negeri negeri tertentu.
Banyak mereka ini yang mengaku sangat pandai tahu itu dan ini tetapi tidak mahu
merendah diri kalau sesuatu yang tidak mereka ketahui.
Sangat penting setiap yang kita
dilakukan tidak kira pada aras mana kita berada memikirkan untuk menyumbang
kepada kemajuan negara. Negara sangat mengharapkan sumbangan dari setiap
rakyatnya. Itu sebabnya kerajaan sanggup berbelanja untuk bidang pendidikan
supaya rakyat berpelajaran dan dapat menyumbang kepada negara. Marilah bulatkan
usaha dan berniat untuk menyumbang kepada negara ini. Pemerintah telah
mengamanahkan kepada kita dengan memberi keduduakan dan pendapatan yang sangat
baik. Pendapatan juga sangat tinggi dari rakyat biasa dengan kemudahan yang
sangat diidam-idamkan oleh ramai orang. Malangnya dengan kedudukan dan
kepandaian yang ada kita tidak menyumbang kepada negara.
No comments:
Post a Comment