nuffnang ads

Saturday 13 October 2012

BOMOH BOLEH BUAT JADI LEBIH MUDA



Bomoh ialah tabib yang mengubati orang sakit dengan menggunakan ubat traditional atau cara kampung dan jampi-jampi, pawang atau dukun. Kemohohan ialah perihal berubat secara traditional dengan bomoh ataui dukun.Permomohan perihal dengan bomoh atau amalannya, selok belok atau kerjanya. Institusi bomoh telah diwarisi turun termurun.Sejak dahulu lagi bomoh telah memberi perkhidmatan yang cemerlang untuk rakyat Malaysia terutama dalam bidang kesihatan

Mengubat sesuatu kesakitan atau institusi perubatan negara kita terbahagi kepada dua kaedah.Kaedah pertama yang diamalkan sekarang ialah institusi kesihatan yang menggunakan pakar kesihatan dengan ubat-ubatan dan perkekakasan yang serba canggih lagi moden.Rawatan ini kerap dihospital atau klinik samaada klinik kerajaan atau swasta. Institusi kesihatan ini adalah berdasarkan kajian yang lepas dan ubat-ubatan digunakan dari kajian yang menyeluruh yang sudah pasti sangat mujarap.Kaedah rawatan ini memerlukan doktor yang diiktiraf yang sudah tentu pakar dalam bidang itu dan ini.Institusi ini menyediakan hospotal dan berbagai-bagai kelangkapan yang teratur dan sudah tentu amat canggih yang menyakinkan.Kerajaan juga berbelanja besar untuk menjaga kesihatan rakyatnya.Lihat sahaja kerajaan membina hospotal yang banyak dengan kemudah moden setaraf dengan hospital negara-nega maju dinia.Kerajaan percaya dengan memberi kesihatan yang baik.Negara akan bertambah maju dan rakyat sentiasa bekerja kuat.

Institusi kesihatan yang kedua yang tidak kurang popular adalah institusi bomoh.Sudah tentu kaedah pengubatan dan ubat-ubatan tidak menjalani proses penyelidikan dan pengiktirafan. Apa yang jelas kaedah menggunakan bomoh ini juga telah berjaya menyembohkan berbagai jenis penyakit dan menjadi sangat popular.Walaupun kaedah pengubatan menmggunakan bomoh ini tidak dibuktikan secara saintifik. Penggunaan perkhidmatan bomoh sangat popular dinegara kita.Boleh dikatakan semua orang pernah menggunakan perkhidmatan bomoh.Banyak yang menggunakan bomoh sejak kecil lagi dan sudah tentu kaedah rawatan ini sangat mujarab. Mahu tidak mahu, institusi bomoh adalah sebahagian dari hidup kita dan ramai yang telah membesar dengan bomoh dan tiada masaalah.Penerimaan bomoh akan berterusan di negara ini.

Apa yang terjadi dan dapat dilihat dihadapan mata ialah institusi bomoh telah berjaya mengubati berbagai-bagai jenis penyakit.Keberkesanan sudah tidak diragui.Walaupun ramai yang kurang yakin kepada kebolehan bomoh tetapi ramai yang tidak berani mengaku mereka tidak boleh menerima institusi kebomohan. Perkhidmatan bomoh sekarang ini tidak hanya dikampong yang hanya diketahui melalaui penyampian dari mulu ke mulut tetapi bomoh juga sudah emngiklankan perkhidmatan mereka. Perkodmatan bomoh juga telah diklanakan diteri jalan dan juga dihadapan rumah. Perkhidmatan bomoh patah dan bomoh Siam sememangnya telah menjadi popular.Perkhidmatan bomoh patah jua kerap kalai dipanggil oleh pesakit untuk memberi perkhidmatan di hospital.Perkhidmatan bomoh di hospital juga dibenarkan. Ini adalah kerana mungkin doktor yang memberi perkhidmatan dihospital pernah menggunakan perkhidmatan bomoh Pada masa  usia kecil terutama yang mendapat pendidikan di kampong atau dibesarkan di kampong. Banyak doktor yang tidak menafikan perkhidmatan bomoh kerana mengaggap perkhidmatan bomoh juga adalah penting selain dari ubat -ubat moden.Dalam proses penyembohan penyakit selalunya apa sahaja kaedah akan diterima.

Kebolehan bomoh sangat dikagumi.Semau peyakit yang ada didalam dunia boleh disembuhkan oleh bomoh.Tidak kita penyakit ringan atau berat, bomoh pasti tidak menolak pelanggan.Pernah satu ketika dahulu satu kawasan aktiviti akdemik diganggu dengan masaalah lalat.Lat terlalu banyak yang kelihgatan sagat kotor. Banyak yang berkata lalat datang kerana berdekatan dengan tempat penernakan ayam.Bau tahi ayam menjadi penarik kepada lalat dan akibatnya kawasan persekitan menjadi mangsa. Berbagai-bagai ubtan telah digunakan termasuk setiap hari memcuici lantai menmggunlkan berbagai-bagaio cecair.Bertahu masalah lalat tidak dapat diselesaikan.Adalah memeranjatkan, tiba-tiba lalat hilang begitu sahaja. Ini adalah kerana penggunaan bomoh yang juga digelar Bomoh lalat.Sudah tentu ini sukar dipercaya tetapi masalah lalat telah diselesaikan oleh bomoh. Percaya atau tidak bomoh telah menggunakan kaedah mereka menghalau nyamuk yang tidak berjaya dikurang menggunakan kaedak kesihatan biasa seperti menyembur cecair berubat, sentiasa mencuci lantai, sentiasa menutup makanan dan sentiasa menjaga kebersihan persekitaran. Lalat telah tiada kerana kaedah rahsia yang telah dibuat oleh bomoh lalat.

Gemuk selalunya dikaitkan dengan kuat makan atau makanan yang tidak seimbang. Menurut pakar kesihatan, gemuk tidak baik untuk kesihatan dan kerap akan berpenyakit jika tidak dikawal  dari segi pemakanan. Kalau dari segi kecantikan pula gemuk tidak kelihatan cantik dan kepada orang perempuan atau lelaki Kalau boleh mereka tidak mahu menjadi gemuk atau dipandang gemuk kecuali semasa mengandung kepada gulonggan wanita. Selalunya gemuk dikaitkan dengan tidak cantik dan orang perempuan tidak mahu mengalami masaalah kegemukan. Untuk itu untuk mengelakan gemuk setiap dari kita perlu mengawal makanan dan makan sedikit sahaja. Setiap dari kita perlu dilihat kurus barulah baik dari segi kesihatan dan dipandang cantik.Kegemukam semenangnya disebabakan terlebih makan atau mengambil makanan yang tidak seimbang. Ini dapat dilihat dari filem lama-lama keluaran Filem Negara yang ditayangkan semula. Kita akan melihat rakyat  negara ini kebanyakannya kurus-kurus. Mungkin pada masa ini rakyat kekurangan makan atau tidak mempunyai duit yang cukup untuk makan. Walaupun mereka ini tidak mengalami masaalah kelaparan tetapi makan yang ada cukup untuk hidup dan sehat. Boleh dikatakan tidak ada orang yang gemuk ketika itu. Tidak pernah terdengar lagi mereka yang ingin kurus menggunakan bperkhidmatan omoh.Kalau boleh ramai yang tidak mahu kurangkan makan tetapi tidak mahu gemuk.Ada orang yang makan tidak berhenti tetapi tidak gemok.Ini mungkin faktor genetik dan juga kerap dikatakan kerana tanah badan. Amat mudah kalau bomoh boleh menguruskan sesiapa yang berminat untuk menjadi kurus.Sekarang ini ramai orang terpaksa berbelanja untuk menjadi kurus. Pada satu ketika dahulu banyak mereka yang gemok sekarang berbelanja besar untuk makan dan akhirnya menjadi gemok.Sekarang ini terpaksa berbelanja wang yang banyak untuk menjadi kurus.Sangat elok juga jika ada bomoh yang boleh memberi perkhidmatan untuk orang menjadi kurus.Sudah tentu apabhila kurus pada sebahagian orang akan menjadi lebih cantik dan kepada setengah orang akan menjadikan kesihatan bertambah baik.Sudah tentru perbelanjaan kesihatan akan berkurang untuk tempoh jangka panjang dan umur semakin panjang. Bukakah dalam kehidupan ini yang dicari-cari?Semua orang mahu hidup sehat.Keluarga juga sentiasa sehat dan semua orang mahukan anak-anak m,embesar dengan sehat.Berbagai-bagai kaedah perlu dikawal terutama dalam pengawalan maknan. Makanan lah yang menjadi punca utama ramia yang mendapat penyakit yang bukan-bukan yang akan dimulakan dengan simpton kegemokan. 
Semua orang mahu kelihatan muda walaupun umur semakin bertambah.Adalah menjadi kegembiraaan setiap orang apabila dipuji keadaan muka dan badan lebih muda dari usia. Kerap kali pujian ini akan diterima dengan ucapan terima kasih. Mungkin juga ramai oranng yang menharapkan mereka kelihatan lebih muda dari umur.Bermacam-macam perkhidmatan dan ubat-ubatan yang dijual untuk menjadikan lebih muda dari penglihatan mata. Ada yang mencadangkan mengawal pemakanan, ada yang mencadangkan membuat latihan fizikal ada yang mencadangkan menggunakan ubat-ubatan yang dipanggil jamu atau makanan tambahan.Walau apa dikatakan tidak mengapa yang penting ada rawatan dan kaedah untuk kelihatan lebih muda.

Pernah dicadangkan bomoh memasuki bidang yang akan mendapat sambutan yang sangat tinggi iaitu sentiasa kelihatan muda atau wajah muka kelihatan lebih muda dari usia.Sudah tentu ramai yang sanggup berbelanja besar untuk kelihatan muda.Sekarang ini ramai yang sanggup berbelanja besar untuk membolehkan rambut atau misai menjadi hitam semula.Jika rambut dan misai tidak boleh dihitamkan dengan kaedah semulajadi sudah tentu kaedah mewarnakan menjadi pilihan. Ramai juga yang sanggup berbelanja untuk membolehkan rambut tumbuh semula.Kepada mereka yang rambut mula berkurangan akan berbelanja untuk membolehkan rambut tumbuh seperti biasa. Ini dilakakan adalah untuk mandapat wajah yang mereka hajati dan sudah tentu mereka ini ingin kelihatan muda sepanjang masa walaupun umur telah meningkat.

Institusi bomoh harus mempelajari atau mengkaji bagaimana untuk membolehkan orang nampak lebih muda.Kalau dahulu untuk kelihatan muda bukan masalah sangat.Semua orang tidak berapa kisah kalau kelihatan lebih tua atau kelihatan setara dengan umurnya.Mungkin kerana taraf hidup yang semakin meningkat dan banyak orang yang mempunyai wang sanggup berbelanja untuk kelihatan muda.Ini tidak salah kepada mereka yang berduit.Banyak kaedah kehidupan dapat diubah kalau berduit.Sekarang ini jika berduit juga sudah boleh kelihatan cantik kepada gulungan wanita. Ini dilakukan dengan menwarnakan rambut atau berbuat apa sahaja kepada rambut.Ramai juga yang sanggup berbelanja besar untuk menjadi cantik seperti membeli pakaian yang mahal mahal atau juga memakan ubat yang mahal-mahal. Pokoknya kepada gulongan yang berduit sanggup membayar untuk memenuhi hajat mereka.Kalau ada duit semua boleh jadi.Ini adalah falsafah hidup moden yang kerap diperkatalkan.Cantik bermakna sangat menarik apabila di pandang (berkenaan perempuan, rupa muka, bangunan, benda dan pemandangan), sangat elok (bagus molek). Bercantik-cantilk adalah menghias muka supaya cantik, bersolek. Mencantikan ialah menjadikan cantik. Mempercantik menjadikan semakin cantik. Kecantikan adalah perihal cantik, keelokan (rupa, muka atau benda), kemolekan  dan keindahan. Pencantik yang menjadikan (kelihatan) cantik. Kalau sanggup berbelanja sudah tentu yang tidak cantik akan menjadi cantik.Kalau yang sudah cantik tidak ada masaalah.

Institusi bomoh harus memperkuatkan usaha untuk membolehkan bomoh boleh berusaha untuk mendaikan sesaorang kelihatan lebih muda dari usia.Adalah tidak diketahui untuk apa untuk kelihata muda.Adakah untuk bergaya, untuk lebih meyakinkan , untuk memikat atau hanya kerana mereka ada lebih duit.Untuk itu mereka ingin puaskan hati aupaya nampak lebih muda.Bomoh juga harus bekerja kuat supaya ini dapat dilaksanakan. Pada setengah orang tidak ada masaalah kelihatan muda atau tua, yang pasti umur telah bertambah. Apabila umur telah bertambah ingat apa yang perlu kita perlu lakukan tetapi kalau kedua-dua dapat kita laksanakan tidak ada kesalahan.Kalau kita kelihatan lebih muda dan pada masa yang sama kita lakukan apa yang patut kita lakukan ketika umur sudah meningkat, apalah salahnya kalau ini dapat kita laksanakan. Ada juga orang biar nampak tua tapi hati muda. Walaupun begitu ingat masa hadapan Apa yang kita perlu lakukan.?

1 comment:

  1. *ADAKAH ANDA SENDIRI YANG SAKIT, ATAU KENALAN SERTA KELUARGA YANG TDK SIHAT???*
    ๐Ÿ‘‰Telah berubat kemana2 shj samada *perubatan moden* (doktor) atau *perubatan tradisional* (dukun, bomoh).. tdk jga sembuh2 jgn berputus asa..
    ๐Ÿ‘‰Dtglh berjumpa saya berikhtiar, insyaallah...
    ๐Ÿ‘‰
    *ASALKAN* penyakit2 kronik anda itu tiada kaitan dgn perlukan *pembedahan* Doktor atau *jangkitan kuman* dlm darah.
    ๐Ÿ‘‰ *SELAGI MASIH HIDUP* jangan pernah putus asa...Marilah sama2 kita berikhtiarkan,

    ๐Ÿ‘‰ *Bayaran:* Ikutlah seikhlasnya

    ๐Ÿ“ž๐Ÿ“žHubungi: *TABIB ISMAIL*
    *013- 6557445/018- 2842548*

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...