nuffnang ads

Sunday 25 November 2012

SIASAT DAHULU BARU CAKAP.



Siasat bermakna pemeriksaan yang teliti atau penyelidikan dan cakap pula membawa makna bicara, kata, kecek atau tutur. Dari makna perkataan kita dapat memahami sebelum sesuatu diperkatakan haruslah sesuatu isi atau perkara dijalanka pemeriksaan terlebih dahulu. Kalau dalam bidang yang terperinci kita perlu jalankan penyelidikan barulah sesuatu kebenaran dapat dibuktikan atau sesuatu dakwaan dapat di sahihkan untuk dimenafaatkan. Sikap menjalankan penyiasatan terlebih dahulu sebelum bercakap adalah satu amalan yang perlu diamalkan oleh setiap manusia yang berada didunia ini. Ini bukan sahaja sikap zaman moden tetapi sikap yang telah diamalkan sejak zaman dahulu. Melalui sikap ini sahajalah sesuatu yang baik akan dapat menjadi amalan. Tujuan menyiasat adalah untuk benar-benar memahami apa yang berlaku atau apa yang telah terjadi. Sikap menyiasat ini bukan sahaja amalan pihak polis untuk membuktikan sesuatu kes tetapi merupakan kehendak mahkamah setiap sesuatu yang diperkatakan perlukan bukti yang kukuh. Mahkamah tidak menerima bukti dengar dan cakap. Mahkamah perlukan bukti yang sangat lengkap. Tanpa bukti kebenaran tidak dapat ditegakan..

Malangnya yang berlaku sekarang, banyak yang dicakapkan tidak disiasat terlebih dahulu. Banyak yang dicakapkan tanpa bukti. Banyak juga yang dicakapkan adalah dengar dan cakap dan kerap berlaku sambung menyambung dan yang tiada akan diada-adakan.Sesuatu yang kecil akan kerap diperbesar-besarkan sehingga menjadikan isu yang sangat besar dan tidak boleh dimaafkan. Lihat sahaja apabila sesuatu kemalangan berlaku, mereka mereka yang menyampaikan cerita akan menambah-nambah apa yang mereka dengar. Kalau satu kemalangan berlaku hanya kecederaan di kepala sahaja, tetapi apabila sampai dikampung halaman atau sampai dipengetahuan keluarga seolah-olah sudah separuh mati dan telah berada di ICU (Intensive Care Unit). Keluarga akan menjadi kelam kabut dan kalau tidak kena gaya ini akan menyebabkan bahaya kepada keluarga yang akan berkejar kehospital dalam keadaan panik dan tergesa-gesa. Walaupun sikap ingin memberitahu kepada keluarga yang ditimpa kemalangan sesuatu amalan atau perbuatan atau sikap yang sangat baik tetapi kelakuan menambah cerita atau memanjangkan cerita adalah kelakuan yang tidak baik.

Setiap pembanggunan yang disediakan oleh kerajaan seharusnya telah dirancang dengan baik untuk memberi menafaat kepada rakyat. Pembanggunan adalah sangat perlu terutama kemudahan infrastruktur. Ini kerana dengan adanya infrastruktur yang baik, mutu kehidupan menjadi lebih baik. Kita kerap mendengar apabila sesuatu kemudahan itu jika tidak disediakan, berbagai rungutan akan diberikan seolah-olah kerajaan tidak perihatin terhadap kehendak rakyat. Malangnya apabila sahaja sesuatu kemudahan diadakan, berbagai rungutan pula kedengaran. Setiap masa apabila sahaja sesuatu projek siap akan timbul gulongan penentang yang tidak setuju itu dan ini. Kerap diperkatakan apabila rumah siap pahat akan berbunyi. Selalunya pihak yang tidak berpuas hati tidak menyiasat terlebih dahulu sesuatu yang diperkatakan atau tidak memuaskan hati mereka. Mereka sebenarnya mendengar dari pihak lain yang juga tidak memahami apa yang sebenarnya berlaku. Ini sepatutnya tidak berlaku jika gulongan ini menyiasat terlebih dahulu. Mereka seharusnya mendapatkan maklumat yang benar dari pihak tertentu dan barulah melahirkan perasaan tidak puas hati jika telah benar-benar memahami situasi tertentu.

Kesan tidak mendapat maklumat sebenar dan terus mengatakan sesuatu yang tidak benar amat merbahaya. Mereka ini selalunya berlagak pandai dan akan juga dipercayai oleh setengah gulongan. Kita kerap dipesan supaya belajar kepada orang yang memahami sesuatu maklumat atau satu bidang kepakaran. Jika ini tidak berlaku, orang ramai akan belajar dari mereka yang tidak faham. Akibatnya semua orang juga akan tidak faham dan satu kampong akan tidak mendapat penjelasan yang sebenar. Proses pembelajaran telah tidak berlaku dengan betul. Akibatnya negara akan terkebelakang dan  pembanggunan akan menjadi sia-sia. Masyarakat tidak mempunyai kerja lain selain mencela apa yang telah disediakan. Terdapat juga gulongan yang akan mempergunakan isu yang tidak difahami untuk mengejar sesuatu tujuan.

Sejak akhir-akhir ini adalah didapati banyak cerita bohong yang terus dipercayai. Seolah-olah dilihat cerita bohong menjadi popular dan amat diperlukan. Setiap kebenaran yang dinyatakan tidak dipercayaai lagi. Satu ketika perkara begini sukar untuk dipercayaai tetapi terbukti sekarang ini cerita bohong amat diminati. Cerita yang tidak diketahui asal usul juga kerap dipercayaai. Perkataan yang popular kerap yang kita dengar adalah mereka berkata “cerita ini kawan rapat ayah aku yang beritahu” atau ada pula yang bercerita ” kawan baik aku dapat tahu dari orang politik yang rapat dengan sipolan”. Banyak lagi yang akan memberitahu ”sebenaranya begini cerita yang dia orang beritahu”. Cerita ini akan terus disampaikan tanpa usul periksa. Akibatnya sangat besar yang mungkin akan menjadi tohmahan dan buruk sangka terhadap sesuatu. Jika perkara ini melibatkan orang besar atau sesaorang yang menjadi pemerhatian umum ini akan menimbulkan aib yang sangat besar.

Kemahiran menyiasat ini telah pun menjadi amalan dalam proses pembelajaran. Sesaorang yang berjaya perlu mengamalkan kemahiran kedua proses pembelajaran yang telah memberi kesan yang sangat besar terhadap proses pembalajaran. Kemahiran kedua proses belajar  yang perlu ada adalah kemahiran menyiasat. Menyiasat ini bermakna kita perlu membaca buku, pergi perpustakaan, melawat sambil belajar, tanya kawan-kawan atau cikgu atau ibubapa dan melayari internet. Melawat sambil belajar adalah aktiviti yang sangat penting diamalkan. Semasa lawatan kita dapat melihat apa yang kita pelajari didalam kelas. Negeri Melaka adalah negeri yang kaya dengan sejarah. Apa yang dipelajari dalam fakta sejarah ada di Negeri Melaka. Melawat Melaka Bermakna Melawat Malaysia, Ini kerap diperkatakan. Apakah makna ungkapan ini. Ini bermakna apa yang ada di seluruh Malaysia boleh didapati di Melaka. Banyak fakta sejarah ada dalam negara kita yang perlu kita lawati dan ini lebih membolehkan kita memahami sejarah dengan lebih mudah. Semuanya telah kita lihat dan pernah berada didepan mata kita.

Mempelajari sains dan teknologi lebih membuatkan proses penyiasatan menjadi sangat penting. Makmal adalah tempat menjalankan kerja penyiasatan yang sangat penting jika kita ingin memahami sains. Memahami sains juga sangat penting dalam zaman moden ini kerana setaip aspek kehidupan moden berasaskan sains. Ini kerana dari pengetahuan sains dikembangkan kepada keperluan kehidupan dan kadang-kadang dapat melahirkan inovasi. Ini yang dinamakan teknologi. Kerja penyelidikan sangat penting untuk membuktikan teknologi boleh digunakan untuk memudahkan kehidupan. Semua kerja-kerja penyelidikan memerlukan kerja ujian dalam makmal atau luar makmal. Sebelum sesuatu jumpaan dapat diterjemahkan untuk kegunaan kehidupan, ujikaji yang lengkap perlu dijalankan. Setiap ubatan sebelum digunakan untuk menyemboh penyakit perlu menjalani ujian dalam tempoh yang lama. Setelah itu barulah ubat dibenarkan berada di farmasi untuk dijual dan boleh digunakan untuk menyembohkan sesuatu penyakit. Setiap ujian, ujikaji makmal dan kerja lapangan adalah proses penyiasatan yang perlu dilakukan.

Kerajaan membelanjakan wang yang banyak untuk menyediakan kemudahan perpustakaan di peringkat kampong, daerah, negeri dan negara. Kemudahan perpustakaan juga perlu disediakan bermula di Tadika, Sekolah Rendah dan Menengah, Kolej Komuniti, Politeknik, Giat Mara dan Universiti. Kemudahan ini sangat perlu untuk menjadi pusat rujukan pelajar atau pelatih. Kita dapat melihat kemudahan perpustakaan yang sangat hebat dan canggih. Perpustakaan bukan sahaja mempunyai buku yang banyak tetapi mempunyai kemudahan berasaskan elektronik yang hebat. Jika pelajar atau masyarakat tidak menggunakan kemudahan yang tersedia ini adalah amat merugikan. Anak-anak sejak kecil lagi perlu dididik menggunakan kemudahan perpustakaan tidak kira perpustakaan masyarakat atau dipanggil perpustakaan komuniti. Mengggunakan kemudahan perpustakaan ada amalan yang baik dan satu kaedah penyiasatan untuk lebih memahami apa yang kita pelajari. Kerja penyiasatan akan membuatkan kita lebih memahami apa yang dipelajari. Bukan itu sahaja, kita dapat terus mengembangkan apa yang kita telah pelajari.

Amalan menyiasat bukan sahaja dalam proses pembelajaran tetapi perlu diteruskan untuk kehidupan. Setiap program yang telah disediakan oleh kerajaan seharusnya diterima dengan baik tanpa was-was. Kerajaan seharusnya sebelum mengambil sesuatu keputusan sudah tentu telah membuat kajian dan telah meminta nasihat dari sesaorang yang pakar dalam sesuatu bidang. Sudah tentu buruk baik telah dikaji terlebih dahulu. Jika ada yang tidak kena, bukanlah sesuatu program itu tidak baik tetapi perlukan sedikit pengubahsuaian atau sedikit penambahbaikan. Seperti yang kita ketahui tidak semua yang ada dalam dunia ini sesuai untuk semua orang. Adalah sedikit kejanggalan yang perlukan sedikit penambahahbaikan. Kita tidak boleh menyatakan sesuatu projek itu gagal hanya kerana tidak menguntungkan semua orang. Kita juga tidak boleh menyatakan sesuatu yang kerajaan sediakan gagal hanya kerana kita tidak dapat menfaatnya. Mungkin akan memberi menfaat kepada masyarakat yang banyak dan gulungan yang memerlukan. Setiap ahli masyrakat harus menerima keadaan ini dengan hati terbuka Mungkin program ini tidak memberi menfaat kepada setengah dari gulungan masyarakat tetapi mungkin untuk program yang lain akan memberi menfaat kepada gulungan yang satu lagi.

Amalan membawa cerita bohong perlu diberhentikan dan tidak menjadi amalan masyarakat dalam negara kita. Setelah kerajaan menyediakan kemudahan pembelajaran yang sangat baik. Kerajaan juga telah menyediakan modal insan bertaraf dunia. Sudah tentu setaip sesuatu isu perlu dipertimbangkan secara profesional dan bijak. Sesuatu isi perlu diulas atau dikupas oleh sesaorang yang pakar dalam sesuatu bidang. Itu pun perlu dilakukan setelah proses penyiasatan telah dilakukan. Kepada para profesional, gunakan kebijaksaan dan kepandaian yang ada untuk menilai atau memberi sesuatu pendapat dan tanpa buruk sangka. Amalan “read between the line” perlu digunakan secara berhemah dan telah mempertimbangkan berbagai bukti.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...