nuffnang ads

Sunday 25 November 2012

SELESAIKAN MASALAH TANPA MASALAH.



Masalah ialah sesuatu yang memerlukan pemyelesaian, perkara atau keadaan yang menimbulkan kesukaran atau kesulitan.Bermasalah ialah mempunyai masalah, mengandungi atau menimbulkan masalah.Memasalahkan atau mempermasalahkan ialah menjadikan sebagai masalah, memberi perhatian kepada atau menganggap suatu masalah.Permasalahan ialah sesuatu atau segala-gala yang menjadi masalah.Sudah tentu dalam kehidupan mesti ada masalah dan sebahagian dari kehidupan kita adalah untuk menyelesaikan masalah diri sendiri atau menyelesaikan masalah orang lain.Kerap juga diperkatakan hidup kerap dirundung masalah.Ada juga yang berkata “hidup mana yang tidak ada masalah”.Bergantuung kepada kebijaksaan untuk menyelesaikan masalah.

Kebijaksanaan berasal dari perkataan bijak iaitu sangat pandai, cerdik dan pintar.Bijak juga membawa makan pandai bercakap dan petah lidah, sesuai atau betul dan mandatangkan kebaikan.Kebijakan ialah perihal bijak atau kecerdikan dan kepintaran.Bijaksana ialah berakal budi, arif, pandai, berhati-hati dan cerdik. Membijaksanakan ialah menjadikan sesaorang bijaksana dan kebijaksanaan ialah perihal bijaksana dan perihal menggunakan akal budi.Kerap juga untuk mennyelesaikan masalah memerlukan kepandaian.Pandai adalah mereka yang cerdik dan pintar. Berpandai-pandai ialah melakukan sesuatu tanpa berunding dahulu dengan orang lain. Memandai atau memandai-mandai membuat sesuka hati dan mengikut fikiran sendiri. Memandaikan ialah membuat, membina dan menjadi pandai. Kepandaian ialah kecerdikan, kemahiran dan kepintaran. Berpandaian ialah mempunyai kepandaian atau kemahiran.

Orang yang baik adalah orang yang kerap berjaya menyelesaikan masaalah orang lain atau orang yang tidak menimbulkan masalah.Kebaikan ialah perbuatan baik, sifat baik dan ada faedah. Perbaikan ialah perihal atau keadaan menjadi bertambah baik, perihal makin baik atau hasil membaiki. Pembaikan ialah perihal perbuatan atau usaha membaikan atau membaiki. Pembaik ialah orang yang kerjanya membaiki atau membetulkan sesuatu maslah.Berbuat baik untuk keluarga juga sesuatu yang sangat dituntut. Setiap dari kita perlulah menjaga keluarga dengan baik dan sanggup berbuat apa sahaja untuk keluarga tanpa masalah. Setiap ketua keluarga perlu bekerja kuat untuk menyediakan tempat kediaman, makan minum dan juga pendidikan untuk keluarga juga tanpa masalah. Adalah saat yang sangat mengembirakan setiap ahli keluarga jika dapat hidup dengan harmoni dan dapat memberikan pendidikan kepada anak-anak. Berbelanjalah untuk anak-anak bukan sentiasa mengharapkan bantuan semata-mata. Kita kerap orang menyatakan tangan diatas lebih baik dari tangan dibawah. Malangnya tangan kita sentiasa berada disebelah bawah. Dalam mendidik keluarga tangan kita perlu sentiasa berada disebelah atas. Kalau kita mampu tidak perlu meminjam untuk pendidikan anak-anak. Paling tidak anak-anak tidak berhutang apabila keluar dari universiti nanti.Sudah tentu ini banyak membantu anak-anak semasa mereka keluar dari universiti nanti. Orang yang baik sentiasa berkorban untuk kehidupan orang yang tersayang.Kalau kita berbenlanja sendiri sudah tentu anak-anak tiada masaalah untuk menyeelesaikan hutang semasa belajar.Ini boleh dibuat jika keluarga berkemampuan.Sudah tentu kalau berhutang perlu dibayar.Banyak yang merungut belum bekerja lagi sudah berhutang tetapi lebih baik juika tidak berhutang jika ini tidak menimbulkan masalah oleh keluarga.Untuk itu sebagai ketua keluarga setiap dari kita perlu kerja kuat untuk anak-anak kita tidak masaalah untuk membayar hutang pembelajarn jika mereka telah bekerja nanti.

Semangat ingin sentiasa berkerjasama perlu sentiasa wujud dalam diri sesaorang. Jangan ada perasaan pentingkan diri sendiri. Dan mendatangkan masalah kepada orang lain juga kepada diri sendiri Seorang yang berjaya dalam karier adalah mereka yang sentiasa menaikan nama ketua mereka. Dan tidak mendatangkan masalah kepada ketuanya. Manakala ketua yang baik sentiasa memuji kejayaan yang dicapai adalah usaha bersama semua staf dalam pejabat tidak kira pangkat tinggi atau rendah juga tidak mendatangkan masalah kepada mereka.. Ketua yang baik akan sentiasa mengingati orang bawahan yang sentiasa membantu dari bawah. Inilah yang dikatakan bekerjasama. Orang baik sentiasa ingin bekerjasama dengan orang. Walaupun sumbangan orang lain kecil tetapi pujian dan penghargaan tetap diberikan. Sekarang ini pujian kerap diberikan kepada orang besar sahaja walaupun sumbangan yang kecil. Ini tidak ada salahnya tetapi pujian tetap juga diberikan kepada mereka yang berpangkal kecil. Pengiktirafan dan pujian adalah satu motivasi. Memberi motivasi kepada orang lain adalah satu tugas yang murni yang patut diamalkan.Orang baik juga orang yang sentiasa merendah diri. Biar bagaimana pujian akan menyebabkan mereka lebih tunduk. Ular yang menyusur akar tidak akan hilang bisanya. Kalau pandai tetap pandai kalau diletakan dimana-mana. Orang baik juga tetap baik kalau tidak diberi pujian. Bercta-citalah untuk menjadi orang baik dan tidak memberi masalah kepada orang lain dan masyarakat. Orang yang tidak memberi masalah sentiasa disenangi dan suka didampingi. Kalau satu masa nanti kita tidak dihubungi dan orang sudah mula tidak mahu mendampingi kita lagi. Perlulah kita fikirkan semula samaada kita orang baik atau orang yang sentiasa memberi masalah.

Kehidupan manusia selain untuk melakukan sesuatu untuk mati, kehidupan juga memerlukan sesuatu yang penting untuk keselesaan. Apa yang setiap orang lakukan sudah tentu untuk mencapai sesuatu dalam kehidupan. Sudah tentu hidup perlukan keselesaan dan ketenangan. Tiada ada gunanya mempunyai duit yang banyak, harta yang melimpah ruah tetapi hidup tidak ada ketenangan dan penuh dengan masalah. Tidak guna juga kalau berjaya dalam karier yang sudah tentu mewah dalam kehidupan tetapi hidup berumah tangga tpenuh dengan masalah.

Sudah tentu setiap yang hidup inginkan kecemerlangan dalam kehidupan. Untuk itu setiap dari kita perlu bekerja kuat untuk mencapai cita-cita atau hajat.Selalunya cita-cita yang perlu dicapai ialah supaya badan sehat dan hidup senang. Kalau boleh senang dalam serba serbi, senang berjalan, senang berbelanja, senang makan dan semua kerja menjadi senang. Kalau ada pun masalah yang menghalang tetapi laluan perlu dipermudahkan tanpa masalah. Inilah sebahagian cita-cita manusia dalam kehidupan sebelum mati. Setiap yang bercita-cita perlu bekerja kuat dan mengatasi setiap masalah.Apa yang penting dalam mengejar cita-cita kita jangan mengetepikan orang lain.Jika kita berkuasa tidak mengunakan kuasa untuk memberi masalah kepada orang lain untuk menidakan peluang orang lain yang mungkin berbakat. Sikap ini tidak baik dan tidak membawa negara kearah kegemilangan dan sudah tentu akan membawa keburukan dalam tempoh jangka panjang.

Satu lagi sikap yang tidak baik yang kerap berlaku adalah tidak bersyukur dengan kejayaan yang dicapai oleh syarikat atau sesuatu jabatan. Banyak berlaku kakitangan yang bekerja meniumbulkan masalah terhadap majikan dan kerap memburukan tempat mencari makan mereka. Semasa meminta kerja macam-macam pengakuan dibuat dan berjanji akan bekerja kuat dan yang penting perlu mengurangkan masalah dalam pekerjaan. Malangya apabila mula bekerja banyak yang mula menyemai atau menambahkan sikap tidak puas hati.dan menimbulkan masalah.Kalau yang bekerja dengan syarikat swasta yang berorientasikan keuntungan kerap tidak berpuas hati dengan gaji yang diterima dengan memberi alasan syarikat untung besar tetapi ganjaran yang diterima sangat kecil walaupun telah dipersetujui dari awal dahulu. Inilah yang kerap berlaku dan mulalah memburuk-burukan syarikat dan ada juga yang akan menyusahkan syarikat. Ada sahaja yang tidak kena dan menimbulkan masalah dimana-mana. Ini adalah disebabkan perasaan cemburu yang menebal dan tidak  bersyukur dengan apa yang telah mereka nikmati. Kerap kali ini akan berakhir dengan membuat sesuatu yang buruk terhadap syarikat. Walaupun tidak banyak keuntungan yang didapati dari memburuk-burukan syarikat sendiri tetapi apa yang penting hati puas. “Gasaklah nak jadi apa biarkan syarikat rugi dan mereka akan senang hati”. Inilah yang kerap berlaku dalam kehidupan seharian. Sudah tentu ini dapat dihindarkan jika ada persaan bersukur apa yang telah kita nikmati dan sentiasa memikirkan untuk tidak menimbulkan masalah dan cuba menyelesaikan masalah tanpa masalah.

Perasaan ingin membantu dan tidak mahu menimulakan masalah  kepada orang lain perlu ada didalam diri setiap orang. Kalau bantuan tidak yang besar yang kecil pun sudah cukup. Pada setengah orang apa yang diberi sangat kecil tetapi kepada yang menerima sangat besar. Kepada mereka yang memegang jawatan besar dan agak berpengaruh mesti mempunyai niat untuk membantu atau memudahkan urusan orang lain. Luangkan masa untuk bertemu mereka yang berhajat untuk memohon sesuatu untuk menambahbaikan kehidupan. Dan menyelesaikan masalah mereka Kalau sudah dibuat temujanji perlu dipenuhi dengan baik. Maklumlah orang yang buat temu janji datang dari jauh, kalau orang kampong amat sukar untuk sampai ke bandar. Mereka telah membelanjakan wang untuk sampai kepejabat, malangnya pegawai yang patut ditemui tidak hadir dan diganti dengan pegawai yang lebih juniour. Mereka faham orang besar-besar sememangnya sibuk tetapi rakyat perlu diberi keutamaan  Masalah  yang besar kepada mereka sebenarnya kecil bagi orang besar-besar.Mengapa tidak kita menyelesaikan masalah kecil mereka supaya memberi manfaat besar kepada mereka.Orang besar dan berpengaruh juga boleh menyelesaikan masalah tanpa ada masalah.

Satu lagi yang perlu disimpan dalam hati adalah hidup kita perlu menyenangkan orang lain. Mungkin ini dikatakan berkorban. Setiap tugasan yang diberi jika ada hubungan dengan manusia perlu ikhlas. Kalau kita berkerja dengan ikhlas pasti akan menemui kejayaan. Sesaorang peniaga atau usahawan yang datang kepejabat samaada ingin memohon bantuan atau apa-apa sokongan perlulah diberi dengan segera tanpa ragu-ragu dan tidak mencari masalah daripada mereka. Kalau boleh lebih cepat lebih bagus. Kalau mahu surat sokongan kalau boleh beri pada masa itu juga. Jika bantuan lain-lain yang melibatkan pihak ketiga juga perlu dihubungi pada masa yang sama. Ini dapat dilihat kita memberi kerjasama. Selalunya banyak orang ambil mudah setiap permohonan atau bantuan yang ingin dipohon. Kerapkali apa bantuan yang dipohon tidak dilayan dengan alasan nanti kalau dilayan jika permohonan berjaya, pemohon akan beroleh keuntungan yang banyak. Alasan ini diberi kerana ada perasaan tidak puas hati dan inginkan orang lain lebih susah dari mereka. Mereka kalau boleh tidak mahu orang lain senang. Niat begini tidak ikhlas.Perlu disimpan didalam hati, setiap dari kita bekerja untuk menyenangkan rakyat. Kalau rakyat ingin menemui tetapi amat sukar bagaimana pula dikatakan kita berkhidmat untuk rakyat. Setiap dari kita perlu mempunyai keinginan tidak memberi masalah kepada masyarakat. Biarkan masyarakat hidup gembira.Semua rancangan kerajaan, pembangunan dan kemudahan infrastuktur tidak akan memberi masalah kepada rakyat.Rakyat akan gembira jika setiap permasalahan diselesaikan tanpa masalah.Hidup gembira dan ceria jika masalah dapat diselesaikan. Hidup perlu meminimumkan masalah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...