nuffnang ads

Monday 24 December 2012

SUSAHNYA PENERIMAAN PRODUK INOVASI.



Mengkomersilkan produk inovasi atau untuk menjadikan produk inovasi supaya boleh dijual atau dari produk inovasi untuk mewujudkan usahawan bukanlah sesuatu yang sangat mudah. Semua orang terutama usahawan akan memuji produk inovasi yang dilaporkan dalam akhbar atau semasa melihat pameran. Malangnya apabila ingin mengeluarkan wang dari poket untuk memiliki produk atau membantu untuk membolehkan produk dijual kepada orang ramai atau untuk membolehkan produk menjadi satu dari sumber ekonomi penduduk amatlah sukar. Inilah yang menjadi rungutan pihak pencipta atau inovator. Semangat pencipta amat berkembang subur untuk mencipta produk, malangnya tidak ada sambutan dari pihak sebelah lagi sangat pelahan atau kerap kali tidak mendapat sambutan langsung. Kajian menunjukan hanya 5% sahaja produk inovasi negara yang dikomersilkan. Banyak produk inovasi dikomersilkan oleh pihak pencipta atau institusi pencipta sendiri. Ada institusi yang mencipta produk. Mereka akan mengkomersilkan sendiri dan membelinya semula melalui jabatan yang lain. Kalau dilihat ini tidak logik tetapi ini sebahagian strategi pemasaran. Adalah diharapkan apabila produk sudah ada dipasaran, pihak industri akan datang. Ini pun tidak berlaku.

Apa yang lebih menyedihkan, banyak industri yang memperlekehkan produk inovasi tanpa ada semangat ingin membantu. Ini kerap berlaku kepada ketua-ketua jabatan dan juga orang ramai. Semua orang perlu mengetahui, sudah tentu produk ciptaan baru ada kelemahan disana dan sini. Tidak ada produk ciptaan baru yang 'perfect' dan dapat terus digunakan. Sudah tentu produk inovasi perlukan maklumbalas dari mereka yang melihat atau dari bakal pengguna. Malangnya setiap kali yang diterima bukanlah maklumbalas untuk memperbaiki produk. Apa yang diterima adalah maklumbalas untuk memperlekehkan produk dengan tujuan produk tersebut jangan diterima atau tidak digunakan. Maklumbalas tidak ada unsur membina dan memberi motivasi. Bukan itu sahaja, mereka kerap kali memandang rendah produk inovasi tempatan.

Kerap kali apabila sesi demonstrasi produk diadakan.  Banyak usahawan akan dijemput. Ini kerana kerap kali pihak usahawan merungut mereka tidak dijemput dalam sesi memperkenalkan produk dan banyak juga yang merungut kerana mereka tidak diberitahu berkenaan produk penyelidikan. Apabila dijemput untuk sesi demonstrasi produk, pihak industri yang paling liat untuk datang. Kalau datang pun mereka yang tidak boleh membuat keputusan atau yang pandai memuji tetapi tidak berniat untuk mengkomersilkan produk. Ini adalah cabaran yang pertama kalau menjemput pihak industri. Kecuali kalau yang merasmikan majlis terdiri dari orang kenamaan. Itu sebabnya kerapkali majlis perasmian sangat besar dari sesi sebenarnya. Kerap kali apabila sessi soal jawap selepas sesi demonstrasi akan kedengaran permintaan yang bukan-bukan dari pihak industri. Mereka akan meminta ini dan itu diadakan. Kerap kali akan bertanya mengapa ini dan itu tidak ada pada produk baru. Banyak juiga yang mengatakan ini perlu untuk masa hadapan dan perlu diadakan. Inilah yang kerap terjadi. Mereka seolah-olah tidak puas hati dan mencari apa yang tiada dan tidak mahu memuji atau menerima apa yang telah diadakan. Banyak juga pihak industri yang sahaja ingin menunjuk paNdai seoalah-olAh pencapaian mereka dari segi teknologi sangat tinggi. Ini hanyalah melalui pembacaan sahaja.
Kerap kali pihak pencipta atau inovator merungut. Pihak industri perlu memahami, kerja penyelidikan dan juga mencipta produk inovasi memerlukan kewangan. Pencipta terpaksa bekerja dalam ruangan yang mempunyai kekakangan kewangan. Setiap kerja penyelidikan bukan diberi wang sangat banyak dan bebas berbelanja. Sudah tentu hasil penyelidikan juga dalam ruang lingkup kemampuan kewangan. Apa yang dihasilkan sudah tentu kekurangan beberapa perkara. Kebanyakan yang ingin dihasilkan telah dirancang. Penyelidik atau inovator berharap ini dapat dilakukan pada masa hadapan untuk fasa yang berikut. Paling tidak apa yang dihasilkan dapat dikeluarkan secara 'mass-production' dapat dijual dan digunakan oleh masyarakat. Setelah produk berada dipasaran dan masyarakat dapat menerima produk, barulah kerja penambahbaikan atau ciri-ciri tambahan diadakan. Barulah usaha penghasilan produk dapat diteruskan setelah penerimaan dapat dibuktikan. Barulah produk inovasi lengkap.

Penghasilan produk inovasi tidaklah harus selengkapnya. Kerap kali penambahbaikan produk atau kemampuan produk akan diberikan. Ini memerlukan kerja penyelidikan yang berteruskan. Ini dapat dilihat kepada produk pemanas air atau cerek elektrik. Kalau dahulu, alat pemanas air atau 'heater' sangat popular. Apa yang perlu dilakukan letaka alat pemanas didalam bekas air dan teruskan bekalkan tenaga elektrik. Air akan mendidih dalam tempoh yang cepat dan alat ini sangat murah dan banyak dimiliki oleh mereka yang mendiami asrama. Produk ini sangat bahaya jika pengguna terlupa untuk menutupnya apabila air mendidih. Alat ini dikatakan tidak selamat kerana kerap kali berlaku kebakaran. Ini menjadikan alat pemanas air ini tidak popular. Kajian dijalankan dan alat ini diletakan ke dalam bekas dan dijadikan cerek el;ektrik. Ciptaan baru ialah alat ini akan tertutup dengan sendirinya jika air sudah mendidih. Ini sangat memudahkan pengguna. Pengguna sangat selesa, isikan sahaja air dan biarkan cerek akan tertutup sendiri jika air mendidih. Memandangkan cerek yang direka sangat cantik, kerap kali apabila air telah mendidih, pengguna akan menutup cerek dan membawa cerek kesesuatu tempat bergantung kepada penggunaan air. Ini juga dilihat tidak cantik kerana cerek akan dibawa kesesuatu tempat dengan wayar sekali. Penyelidik tidak duduk diam. Mereka mencipta cerek elektrik tanpa wayar (wireless kettle) pula. Mudah sekali, cerek akan diletakan diatas satu tapak. Apabila air mendidih, angkat sahaja dengan tapak ditinggalkan. Produk ini telah terjual diserata dunia. Bukan itu sahaja produk ini telah menjadi produk mampu milik yang digunakan oleh mereka yang berpendapatan rendah. Ini adalah perancangan jangka panjang yang perlu difikirkan oleh mereka yang ingin mengkomersilkan produk.

Adalah tidak dinafikan setiap pengkomersilan produk inovasi memerlukan perancangan yang rapi dan harus dibuat dengan berhati-hati. Ini tidak dinafikan tetapi perlu juga pertimbangan yang profesional. Bukan semua produk inovasi atau kreativiti dihasilkan sudah lengkap. Memanglah satu benda baru yang diperkenalkan, penerimaan mungkin agak kurang pada awal memperkenalkan produk tetapi untuk jangka panjang juga perlu dipertimbangkan. Kadang-kadang pemikiran yang gila-gila sangat diperlukan oleh pihak industri. Perlu juga difikirkan perancangan negara untuk menjadikan negara ini negara pengeluar teknologi. Iaitu negara yang dapat memasarkan produk yang tidak terdapat ditempat lain. Semua orang bersetuju yang negara ini tidak selama-lamanya menjadi negara pengguna teknologi sahaja. Paling tidak kerajaan telah membuat sesuatu dengan beberapa pengecualian cukai dan juga telah membeberapa insentif dan juga geran. Ini menunjukan kerajaan amat komited tetapi tidak disambut dengan baik oleh pihak tertentu. Mungkin juga kemampuan negara dari segi teknikal tidak mencukupi atau pun tidak mampu untuk memikirkan untuk mengkomersilkan produk inovasi. Kerap kali dikatakan negara kita mempunyai tenaga pakai yang hebat. Adalah sesuatu yang janggal jika mereka tidak mampu memberi bantuan teknikal pengkomersilan produk

Sekarang ini banyak industri yang berminat menjadi pengedar produk import sahaja. Kerja mereka mempromosi produk import terutama produk dari negara China yang dikatakan murah. Kepada mereka produk ini sudah diterima dan telah menjalani proses penilaian yang lengkap. Apa yang bertambah menarik mereka tidak melabor dengan banyak. Kerja sangat mudah, beli sahaja barang. Sangat baik kalau menjadi pengedar tunggal. Selepas itu lantik sahaja pengedar diseluruh negara. Kalau perlu buat sedikit promosi. Jika produk yang bersesuaian dan banyak yang berkenan, sudah tentu dapat menarik ramai pelanggan. Perniagaan cara ini sangat popular dinegara kita.

Keraguan pihak industri untuk mengkomersilkan produk ada juga kebenaranya. Menurut mereka produk buatan sendiri kerap tidak mendapat sambutan dan mahal. Pelanggan kerap berpendapat, kalau barangan buatan dalam negara sepatutnya murah. Kerap kali barangan buatan Malaysia mahal berbanding dengan barangan import. Untuk itu lebih baik import sahaja dari membuat barangan buatan Malaysia. Adalah tidak dinafikan produk buatan sendiri mahal sedikit. Contoh yang paling mudah ialah buah durian. Kalau kita ingin makan buah durian, berhenti sahaja ditepi jalan atau pun pergi sahaja ke pasaraya. Sudah tentu mudah didapati dan murah. Sekarang ini buah durian sudah siap dibuang kulit berduri kalau dibeli di supermarket. Pelanggan boleh memilih buah yang bagaimana yang mereka mahu. Harganya juga berpatutan. Kalau kita berkeinginan makan buah durian sendiri, sudah tentu mengambil masa yang lama untuk menanam dan juga menjaga pokok durian dari kecil sehingga besar. Untuk makan buah durian sendiri terpaksa menunggu 6 tahun dengan perbelanjaan yang agak besar juga. Itulah apa yang berlaku dengan produk buatan sendiri, Apa yang perlu difikirkan adalah produk buatan sendiri dibuat di dalam negara. Kaedah pembuatan memerlukan mesin dan pekerja. Ini bermakna dengan menghasilkan produk buatan sendiri. Kita dapat menyediakan pekerjaan kepada rakyat. Ini dapat meningkatkan ekonomi negara dan paling tidak negara dapat menyediakan tenaga kerja kepada rakyatnya.

Pada masa dahulu, kerap menjadi rungutan yang kereta nasional kita agak mahal berbanding dengan kereta import. Rakyat sangat meragukan tentang perkara ini. Bagaimana produk sendiri lebih mahal dari yang import. Lama kelamaan, rakyat memahami yang membuat kereta memerlukan pelaboran yang besar dengan tenaga kereja profesional yang mempunyai kemahiran yang tinggi. Ini terpaksa dilakukan oleh kerajaan kerana kita tidak boleh hanya membeli kereta sahaja. Kita patut manjadi pengeluar kereta dengan harapan pada satu masa nanti, apabila kereta buatan negara dikenali. Pengeluaran kereta juga sudah banyak. Ini akan menjadikan harga kereta murah. Ini sangat diharapkan dan tanda-tanda kearah itu sudah mula dilihati. Sekarang ini amat membanggakan pengeluaran kereta telah menggunakan tenaga profesional negara. Walaupun pembuatan kereta pada satu ketika memerlukan kerjasama dari negara yang besar seperti Jepun. Sekarang ini hampir 90% komponen kereta kebangsaan adalah dihasilkan didalam negara. Banyak lagi pengeluar komponen kereta masih lagi belajar bagaimana untuk menghasilkan komponen kereta didalam negara. Nampaknya negara kita sudah mula berjaya sebagai salah sebuah negara pengeluar kereta didunia walaupun pada awalnya banyak cabaran yang perlu dihadapi.

Keinginan untuk mengkomersilakn produk perlu ada pada setiap pengiat industri dinegara ini. Ini sangat penting untuk jangka masa panjang. Kita juga tidak mahu para pencipta produk dalam negara kita sentiasa kecewa dengan sikap pengiat industri. Apa sahaja yang mereka ciptakan, semuanya tidak sesuai dengan selera pihak industri. Sampai bilakah pihak industri merasakan produk pencipta negara hanya mampu dipuji dan tidak mahu dikomersilakan?

2 comments:

  1. Believe in our product is the first step that our country can make progress. Same goes with other countries. Imagine if we don't believe our own borned doctors then we get outsiders in.. This does not make sense.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...