nuffnang ads

Friday 21 December 2012

SUDAH SENANG JANGAN CARI SUSAH.



Senang ialah mudah, tidak ada kesulitan (perkara yang susah) dan tidak ada yang menyusahkan. Senang juga bermakna suka dan mesra. Senang juga membawa makana berasa puas (enak, nyaman dan gembira), rehat, bahagia hidupnya, tidak susah atau melarat. Senang juga seperti bersahaja dalam percakapan dan tenang. Bersenang sama seperti bersenang-senang yang bermakna berbuat sesuatu dengan senang hati (supaya senang), berehat-rehat atau bersuka-suka. Bersenangkan, bersenang-senangkan bermakna melepaskan lelah dan berehat. Menyenangi ialah berasa senang (gembira) akan, suka akan dan menyukai. Menyenangkan ialah menjadi mudah (tidak suka), memudahkan, melicinkan perjalanan, mengembirakan dan menyukan hati, mendatangkan rasa senang, menyamankan, mententeramkan perasaan dan fikiran dan memuaskan. Menyenangkan ialah membetahkan (penyakit) dan menyembuhkan. Menyenangkan bermakna menjadikan senang, bahagia dan mewah. Kesenangan ialah perihal senang, kebahagiaan, kegembiraaan, keenakan dan kepuasan.

Perkataan senang adalah berlawan dengan perkataan susah yang bermaksud Susah ialah perasaan tidak puas hati kerana kesukaran dan kesulitan, perasan tidak senang, tidak mudah mendapat atau mencari sesuatu, tidak senang hati, sedih hati, dukacita, serba kekurangan, miskin dan papa. Bersusah atau bersusah-susah ialah melakukan sesuatu dengan susah payah atau berpenat lelah mengerjakan sesuatu. Menyusahi ialah menjadikan sesaorang susah atau menggangui. Menyusahkan ialah menjadika sesaorang susah, menyukarkan, menyulitkan, menjadikan susah, sedih, risau, mendukacitakan dan merisaukan. Mempersusah ialah menjadikan lebih susah. Kesusahan adalah perihal susah, kesengsaraan, kesukaran dan kesulitan.

Mendiami sebuah negara maju adalah sangat membanggakan. Hidup sudah senang dan dapat mendidik anak-anak dengan baik.Gaya hidup jelas menunjukan negara ini sangat mewah.  Sampah yang dibuang ditempat pembuangan merupakan bahan yang boleh dimakan seperti nasi, mee goreng, kueh mueh, roti cadai dan beraneka lahgi lauk pauk yang tidak habis dimakan. Kalau makanan sudah berlebihan ini merupakan petunjuk negara kita adalah negara yang sudah senang dan rakyat hidup mewah. Kalau rakyat tidak cukup makan sudah tentu makanan tidak mencukupi dan ramai yang akan meminta-minta makanan di sepanjang jalan.

Kelihatan sekarang ini banyak orang yang tidak bersyukur walau pun kehidupan mereka sudah bertambah baik. Banyak lagi yang tidak berpuas hati dengan kehidupan mereka dengan membuat perbandingan dengan orang yang berjaya dan berpengaruh. Banyak dikalangan orang yang tidak bersyukur ini ialah mereka yang sangat iri hati dan tidak berpuas hati kesenangan yang dinikmati oleh orang lain. Mereka ini suka menuduh itu dan ini atas kejayaan orang lain dan pada masa yang sama asyik memikirkan mengapa mereka tidak boleh dapat seperti didapati oleh orang lain. Budaya iri hati ini akan membuatkan mereka menuduh orang lain yang bukan-bukan yang akhirnya membuat fitnah yang bukan-bukan dan menuduh orang lain tidak amanah.

Sikap yang tidak menyenang kesenangan yang didapati oleh orang lain adalah sikap yang tidak baik.Kalau kita tidak menyukai orang lain lebih senang dari kita paling tidak kita lihat dan tidak perlu berkata-kata yang tidak baik. Kita tidak perlu buat apa-apa komen. Kesenangan yang didapati oleh orang lain juga tidak datang bergolek.Sudah tentu kesenangan ini didapati dengan apa-apa usaha. Setiap dari kita harus belajar bangga dengan kejayaan orang lain dan harus menyemat didalam hati bagaimana ingin berjaya seperti orang lain. Berbangga dengan kejayaan orang lain atau saudara mara sangat baik. Kata-kata pujian dan tahniah atas kejayaan orang lain perlu dilakukan dengan hati yang jujur. Secara kasar kita harus gembira apabila orang lain atau kawan-kawan kita berjaya. Simpan motivasi untuk berjaya, mana tahu kalau ada rezeki, giliran kita pula akan berjaya.

Kejayan negara dalam penyediaan modal insan, perindustian, perdagangan, pelancongan, sukan dan juga pelaburan amat baik. Apa yang menjadi masaalah sekarang ini adalah cerita-cerita jalanan yang sepatutnya difikirkan dahulu sebelum disampai tetapi banyak yang hanya menyampaikan cerita tanpa memikirkan terlebih dahulu. Sepatutnya tabiat mereka yang baik adalah berfikir dahulu kalau mendapat sesuatu cerita sebelum disampaikan kepada orang lain.  Orang baik-baik dan sentiasa berniat baik tidak akan membawa cerita bohong atau kekinginan berbohong. Jika perbuatan orang baik ini tidak diiktuti sebaik mungkin. Akibatnya banyak cerita tidak benar dan bohong berkisar dalam masyarakat sekarang. Masyarakat seolah-olah lebih suka kepada cerita bohong dan suka kepada cerita sensasi  yang penuh dengan prasangka buruk. Selalunya apa yang benar yang disampaikan akan didengari tetapi apa cerita yang tidak benar yang dibawa melalui saluran tidak rasmi akan didengari dan dipercayai. Sekali lagi akibatnya adalah pembohongan berluas-luas sekarang ini. Pembohongan telah diiktiraf sebagai satu kebenaran. Segala kebenaran telah diterima dengan kepalsuan. Tindak tanduk tidak baik  ini mengambarkan seolah-olah negara ini mepunyai rakyat yang tidak pandai. Modal insan yang dilahirkan tidak mempraktikan apa yang telah dipelajari. Negara akan mengalami masaalah besar pada masa akan datang jika tabiat ini tidak dibendong atau rakyat tidak mengambil sesuatu tindakan yang sepatutnya.

Negeri Melaka kalau dahulu terkenal dengan aktiviti perlancongan. Ini ada kebenaranya, tetapi tidak ramai yang mengetahui Negeri Melaka juga mempunyai kawasan perindustrian yang sangat besar. Aktiviti perindustrian adalah satu aktiviti ekonomi yang sangat penting. Kawasan perindustrian terdapat hampir diseluruh Negeri Melaka. Ini dapat dilihat dari kebanjiran pekerja asing di Negeri Melaka. Sesebuah negara itu mula maju apabila telah mula mengajikan pekerja asing dalam sektor perdagangan atau ekonomi tertentu. Tidak diketahui samaada menggunakan tenaga buruh asing terbaik dari segi ekonomi atau tidak tetapi sangat jelas pekerja asing sangat ramai di Negeri Melaka. Adalah tidak diketahui jumlah pekerja asing di Negeri Melaka tetapi kalau dilihat dihujung minggu dapat dilihat ramai pekerja asing berkeliaran di Bandaraya Melaka.. Bukan itu sahaja kita juga dapat melihat pekerja asing membanjiri pusat membeli belah pada waktu hujung minggu dan waktu malam. Ramai pekerja asing juga dapat dilihat dikawasan hiburan dan juga tempat rekreasi. Buat masa ini suasana di Melaka masih lagi kelihatan ramai rakyat Malaysia dari pekerja asing tetapi kehadiran pekerja asing dalam masyarakat amat dirasai.

Kedatangan buruh asing telah memeriahkan aktiviti kehidupan di Negeri Melaka. Senang sahaja kalau ingin memikirkan, kalaulah sesuatu negeri telah mula mengambil pekerja asing sudah tentu tenaga kerja didalam negara tersebut tidak mencukupi. Ini bermakna aktiviti ekonomi dalam sesuatu negeri tidak akan dapat berjalan sepenuhnya jika kekurangan tenaga pekerja, jalan penyelesaian dengan mengambil pekerja dari negeri jiran. Pengambilan pekerja asing ini bukan sahaja untuk Negeri Melaka tetapi untuk semua negara diseluruh Malaysia. Ini sekali lagi menunjukan negara ini telah berada diambang negara maju seperti mana yang dicita-citakan oleh seluruh rakyat negara ini.

Kesenangan yang kita nikmati tidak datang bergolek.Semua ini didapati dari usaha dan perancangan pemimpin negara yang bijak.Adalah tidak benar semua ini akan dinikmati oleh semua negara dan bergantung kepada masa.Banyak negara yang telah merdeka sama seperti negara kita merdeka tetapi tidak menikmati kemajuan seperti dinikmati.Banyak negara lain yang kehidupan seperi keadaan negara kita pada tahun 60an.Kalau dilihat dibandar banyak kelihatan peminta sedekah dan rakyat yang tidak mempunyai kediaman yang sesuai.Kita juga dapat melihat ramai orang yang berkeliaran meminta sesuap nasi atau meminta itu dan ini. Sepatutnya kita perlu melihat keadaan ini dan mengambil pengajaran apa yang berlaku dan membandingkan apa yang kita nikmati didalam negara kita.

Adalah amat menghairankan banyak lagi rakyat negara ini yang tidak berpuas hati dengan apa yang dinikmati dinegara ini. Pada masa yang sama mereka hidup begitu senang dan senang segala-galanya.Anak-anak berpakaian cantik dan dapat pergi sekolah dengan baik dan dihantar pula oleh ibubapa dengan kenderaan mewah.Sekarang ini ramai yang telah mampu melancong diluar negara bersama keluarga.Kita dapat melihat kenderaan yang mereka pandu dengan pada masa yang sama mempunyai kemudahan hp yang canggih dan membawa Ipad untuk merakamkan setiap kejadian dikelilig mereka.Dunia sudah menjadi tiada bersempadan.Setiap yang berlaku dimana-mana sahaja ceruk rantau negara dapat diketahui diseluruh dunia dalam tempoh yang singkat.Dunia menjadi semakin kecil.Kita juga dapat melihat banyak orang yang sudah mampu berkereta dan mempunyai tempat kediaman yang sangat baik. Ini sebenarnya nikmat kemajuan yang telah dicapai oleh negara.Adalah tidak logik setelah mendapat kesenangan yang melimpah ruah kita ingin memusnahan segala-galanya dengan hanya untuk meluluskan hati dan juga perasaan tamak yang tidak pernah habis.

Sudah tentu setiap yang hidup inginkan kecemerlangan dalam kehidupan. Untuk itu setiap dari kita perlu bekerja kuat untuk mencapai cita-cita atau hajat.Selalunya cita-cita yang perlu dicapai ialah supaya badan sehat dan hidup senang. Kalau boleh senang dalam serba serbi, senang berjalan, senang berbelanja, senang makan dan semua kerja menjadi senang. Kalau ada pun yang menghalang tetapi laluan akan dipermudahkan. Inilah sebahagian cita-cita manusia dalam kehidupan sebelum mati. Setiap yang bercita-cita perlu bekerja kuat dan mengatasi setiap halangan.Apa yang penting dalam mengejar cita-cita kita jangan mengetepikan orang lain.Jika kita berkuasa tidak mengunakan kuasa yang ada untuk menidakan peluang orang lain yang mungkin berbakat. Sikap ini tidak baik dan tidak membawa negara kearah kegemilangan dan sudah tentu akan membawa keburukan dalam tempoh jangka panjang.

Setiap dari kita perlu bekerja kuat untuk masa hadapan anak dan cucu kita.Ramai orang yang sudah ada segala-galanya dalam kehidupan sekarang seperti rumah besar, kereta, perniagaan,anak-anak dan harta benda.Kalau tidak perlu bekerja sampai mati pun sudah mencukupi setakat hendak makan pagi dan petang tetapi ramai yang bekerja keras adalah untuk menyediakankan sedikit kesenangan untuk keluarga.Itu sebabnya kita tidak ada pilihan selain meninggalkan negara yang kita cintai ini lebih baik dari kita meneriamnya dahulu atau sekurang-kurangnya sama. Untuk itu tidak perlu berdolak daih lagi.Kalau sudah senang katakan sudah senang dan jangan cari susah.Kita jangan cari masaalah.Malaysia negara terbaik dimana kita dilahirkan sudah tentu disini kita ingin dimatikan dan disemadikan.Mengapa kita cari susah dan mengatakan itu dan ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...